En beskrivande undersökning är till för att man vill kartlägga fakta och sakförhållanden, t.ex. marknadens storlek, marknadsandelar, konkurrenter, konsumtionsvanor, människors åsikter och värderingar. När man gör en sådan här undersökning frågar man en viss mängd slumpmässigt utvalda människor.

Andra typer av undersökningar är Förklarande d.v.s. man försöker klara ut hur olika faktorer är kopplade till och påverkar varandra, t.ex. hur inkomsten styr valet av en viss produkt.

En Förutsägande undersökning är detsamma som en Prognos d.v.s. vad inträffar om vissa givna förutsättningar gäller.

Andra begrepp som är bra att känna till:

Kvalitativa undersökningar: Då företaget samlar in information, analyserar och tolkar data som är svår att uttrycka i sifferform. Oftast gör man ett fåtal personliga intervjuer för att t ex ta reda på om den tjänst eller produkt företaget tänker utföra eller introducera har en möjlig plats på marknaden. 

Kvantitativa undersökningar: Där det insamlade materialet lämpar sig för att uttryckas i sifferform, till exempel marknadsandel, prisjämförelser, antal möjliga kunder.

Sekundärdata (skrivbordsundersökning): Bygger på sammanställningar av data som redan finns insamlat. 

Primärdata: En så kallad fältundersökning, t.ex. telefonintervjuer, brevenkäter.

Läs mer om:
Marknadsundersökning
Stickprov
Enkät
Brevenkäter 
Surveyundersökning