När det gäller den sista metoden är det enbart beteendet som kan studeras, inte kunskaper, värderingar eller åsikter.
Brevenkäter används ofta därför att totalkostnaden för enkäten är relativt låg. Används mest till undersökningar där urvalet är stort, d.v.s. många som ska svara. Är långsam eftersom det kan ta ganska lång tid att få in tillräckligt med svar, speciellt om man måste skicka ut många påminnelser.
Några bra tips innan du läser vidare
Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*
Courtage är avgiften för aktiehandel.
Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.
Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.
Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.
Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.
25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.
ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.
Brevekätens fördelar:
Låg kostnad, ger anonymitet åt den svarande, förhållandevis enkel administration med enkätarbetet.
Brevenkätrens nackdelar:
Lätt att få stora bortfall, d.v.s. människor struntar i att svara. Svårt att veta om det är ”rätt” person som svarat på frågorna. Frågorna måste vara enkla och självförklarande – ingen som helst flexibilitet i frågandet. Tar tid att få fram svaren och sammanställa resultatet. Ett problem är att det är de intresserade som svarar på enkäten, t ex 6 utav 10 som lämnat svar säger att de vill köpa produkten, medan hälften inte alls svarade på enkäten. Är det då 60 % som kan tänkas köpa produkten eller är det 30 % ?
Läs mer om:
Marknadsundersökning