På reklambyrå arbetar ofta en arbetsgrupp bestående av copywriter, art director (ibland creative director) och projektledare.

Art Director, AD, är ett yrke inom reklam- medie- och underhållnings-branscherna. En art director hjälper till att leda en kreativ process och styr de visuella delarna av det som skapas. En art director är visuellt och kommunikativt ansvarig och arbetar i reklambranschen ofta i nära samarbete med en creative director och en eller flera originalare eller grafiska formgivare. En sådan AD jobbar ofta tillsammans med en copy writer, reprograf, fotograf, projektledare och en creative director. Andra vanliga yrkeskategorier som en art director leder eller samarbetar med inkluderar webbdesigners, illustratörer och programmerare.

Till skillnad från en creative director, som står för den praktiska och strategiska kreativiteten, står en art director för den estetiska kreativiteten.

Begreppet art director är ibland synonymt med grafisk formgivare men betecknar i andra sammanhang en person som främst leder andra grafiska formgivare.

Creative Director (CD), även kreativt ansvarig, är ett yrke som framförallt förekommer inom konfektions- och modebranschen, men även på reklambyråer.

En Creative Directors roll är att skapa och/eller styra strategier samt stödja och ge råd i den kreativa processen. Inom modebranschen har en CD en liknande roll som en AD i reklambranschen och står därmed för den estetiska kreativiteten.

Copywriterofta förkortat copy eller CW, är den som skriver "de säljande texterna". Copywritern och art directorns gemensamma uppgift är att komma på en idé som lösning på kundens kommunikationsuppdrag. När idén väl tagits fram så ansvarar copywritern för textinnehållet och art directorn för formgivningen. Men copywriters finns även på webbyråer, inhouse på företag, eller som frilansare.

Tidigare kallade man en copywriter för reklamskribent. Idag finns inget svenskt ord för yrkesgruppen, utan för både den som är copywriter och den som är art director är det de engelska titlarna som gäller. Exempel på vad en copywriter arbetar med är annonser i dagspress, veckopress och magasin, utomhusreklam/affischer på stortavlor, abribus, bussar, tunnelbanor, spårvagnar, idé och manus till reklamfilm för bio och TV, Idé och manus till radioreklam, DR/DM (direktreklam och direktmarknadsföring), butiksreklam, broschyrer och foldrar, webbsidor, banners och kampanjsajter.

Originalare är ett yrke där man gör bilder och text till ett material som är färdigt att producera. Originalare är vanligast inom tryckbranschen men förekommer även inom webb-, radio- och tv-produktion. Ofta är en originalare ett steg på vägen att bli till exempel Art director eller Illustratör.

En originalare får skisser över färdiga idéer och koncept från Art directorn och skall verkställa dessa genom att bland annat komponera ihop bilder och text, välja rätt tryckmetod, tillämpa rätt tryckmaterial och format. Originalaren ser också till att alla färger är korrekta inför tryckning.

Beroende på var originalaren verkar kan arbetsuppgifterna vara lite olika. På en webbyrå är arbetet ofta mer inriktat på att ta fram bilder och andra element till en webbplats utifrån ett grafiskt koncept som tas fram av Art directorn. På en reklambyrå blir man samlingspunkten för de produkter som ett arbetslag bestående av copywriter, art director och fotograf skapar.

Projektledaren är som namnet säger den som leder projektet, ser till att det som ska utföras är klart i tid, beställer reklamtid, trycksaker etc. Personen är den som är huvudlänken mellan reklambyrån och kunden. Ser till att kunden löpande informeras, tar initiativ till möten och diskussioner, förbereder presentationer av förslag inför kunden m.m.

Läs mer om:
Marknadsföring
God marknadsföringssed
Relationsmarknadsföring - strategi
Reklam
Viktiga reklambegrepp som bör kunnas
Samarbete med reklambyrå
Traditionella reklamkanaler
 

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.