Utomhusreklam

Utomhusreklam betecknar marknadsföring genom affischering, annonstavlor och liknande utomhus.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

De största leverantörerna av utrymme för utomhusreklam i Sverige är Clear Channel och JCDecaux. I större städer är det vanligt att exempelvis JCDecaux tecknar avtal om underhåll av stadens busskurer och hållplatser. Som en del av ett sådant avtal får företaget rätt att sätta annonstavlor på busskurerna. Detta utrymme hyrs sedan ut till reklambyråer eller direkt till företag som vill göra reklam.

På senare tid har digital utomhusreklam blivit allt vanligare. I Sverige har företaget Vertiseit introducerat ett system för användarstyrd digital utomhusreklam, på utomhusreklam.se

Det är vanligt att kommunerna försöker begränsa utomhusreklamen i stads-kärnorna. Detta för att gaturummet inte ska störas för mycket av annonserna. Det förekommer även protester mot att det beviljas tillstånd för stora affischer för stora företag samtidigt som det inte är tillåtet för privatpersoner att sätta affischer på elskåp etc.

Några bra tips innan du läser vidare

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.

Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.

Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.

Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.

25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.

ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.

 
Utomhusreklam på annonstavla.
Foto: Wikimedia Commons

Eftersom utomhusreklamen är svår att undvika när man rör sig i områden där man lätt exponeras för sådan kan utomhusreklamkampanjer orsaka stor debatt. Ett exempel är klädföretaget Hennes & Mauritz, vars underklädeskampanjer vid jul ofta diskuteras intensivt eftersom vissa ser dem som kvinnoförnedrande. Därför är också vandalisering av dessa affischer vanligt förekommande.

Vi utsätts för omkring 3000 ofrivilliga reklaminslag om dagen, och detta anses vara ett växande samhällsproblem.

Denna artikel och bild omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Som vi nämnde tidigare...

Avanzas logga

Gratis courtage för konton med upp till 50.000 kr

Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025

Courtage är avgiften för aktiehandel.

Lämna en kommentar