startsida < Att kunna < social kompetens
 
 
Social kompetens

 
  Att kunna
Att kunna
   
  Innehåll
expowera 

Social kompetens

Social kompetens handlar om en individs förmåga (kompetens) att samspela med andra individer, företrädesvis med andra personer. Att fungera väl i olika sociala situationer och olika sociala grupper handlar om att i balans kunna samverka med andra individer på ett sätt som dels innebär att man fortsätter upprätthålla en god kommunikation med andra, dels inte inskränker den egna särarten eller värdegrunden.

Social kompetens förväxlas ofta med att vara utåtriktad[1] eller möjligen pratglad. Det finns ingen exakt beskrivning av vad social kompetens är, men i enkla ordalag handlar social kompetens mycket om att kunna lyssna aktivt och ta till sig av det andra säger, att kunna tala så att andra blir intresserade och förstår, samt att visa hänsyn till andra och kunna sätta sig in i andra individers känslor. En social kompetent person kan leda samtal utan att andra känner sig överkörda.

Noter

  1.  Karriärguiden: Social kompetens

Läs mer om:
arbetsmarknad
arbetsmarknadsåtgärd
arbetsförmåga
förvärvsarbete
egenanställning
outplacement
utbrändhet
trygghetsrådet
volontär

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.


 
 

Sök på expowera:

Anpassad sökning
Upp
  © expowera