På vilket sätt kommer företag att kommunicera mot konsumenter och andra företag i framtiden? Hur får ett företag ut ett budskap om en ny produkt eller tjänst? Kommer vi i framtiden att reagera på olika budskap - kommer vi att se dem eller är vi så reklamtrötta att vi inte märker dem? Börjar vi använda oss av utrustning som filtrerar bort reklambudskap från våra TV-apparater, mobiler och datorer? Kommer ditt företag att över huvud taget kunna hittas på Internet? Eller blir det precis som idag – mängder med direktreklam i postlådan varje dag? Var och hur kommer produkter och tjänster att byta ägare? Blir det på köpcentret, över Internet eller personlig försäljning vid dörren?

På något sätt måste ett företag tala om att det börjat sin verksamhet, att en ny produkt eller tjänst lanseras och så vidare. Men hur? Redan idag är det svårt att synas i den uppsjö av budskap och reklam som sköljer över oss. Och hur ser det ut om 10 år? Låt oss fundera över vilka de stora reklamkanalerna kommer att vara och på vilket sätt de fungerar. Marknadsföring är ju mer än reklam, så hur kommer företag att marknadsföra sig i framtiden? Kan tillgänglig vara ett nyckelbegrepp? Marknadsföring i all ära men hur kommer själva försäljningen att gå till?

Gratis! Du ser dem, kanske läser dem, på väg till och från jobbet. De dimper ned i postlådan allt oftare. Till en del fyllda med redaktionell text men största delen består ändå av reklambudskap. Gratistidningarna och gratistidskrifterna blir fler och fler. Förmodligen kan vi förvänta oss att dessa tar en allt större del av ”annonsmarknaden”, för varför ska vi prenumerera på en dagstidning eller tidskrift som ändå ser ut på nästan samma sätt. En dagstidning på en vardag i början av månaden är så tunn att man nästan ser rakt igenom medan den vid en lönehelg mer liknar en telefonkatalog, och det är inte redaktionell text som fyller den. Färre prenumererar och vill man nå en större grupp får det bli ”gratis”. Någon brist på (gårdagens) nyheter och reportage kommer vi i alla fall inte att lida av – det finns fler kanaler än tidningar.

Vi kan säkert förvänta oss att lediga ytor kommer att vara ”tapetserade” med budskap även om 10 år. Busskurer, stortavlor, digitala stortavlor, husväggar, taxibilar, bussar, idrottsanläggningar, d.v.s. det vi brukar kalla utomhusreklam. Förmodligen kommer även andra ytor att täckas av reklam, ytor som vi idag inte ens tänker på som ”reklampelare”.

Men som företagare kan man alltid fundera över hur stor effekten blir av att synas i tidningar, tidskrifter, på platser utomhus etcetera. Vi vill inte (orkar inte) se – men samtidigt måste vi se för annars kanske vi missar ett erbjudande på något som vi är på jakt efter.

Den dagliga högen av direktreklam kommer säkert att växa. De stora kedjorna har sina ”veckoblad” med erbjudanden. Kanske har du lagt märke till att mindre företag inte använder sig särskilt mycket av direktreklam eller ”flygblad”. Orsaken till detta är att budskapet helt enkelt inte syns eller rättare sagt uppmärksammas i den reklambunt som innehåller ”reklamblad” från de stora matvaruaffärerna, byggmarknaderna, hemelektronikkedjorna med flera. För mindre företag är det vanligare att synas i de lokala gratistidningarna som också börjar delas ut veckovis. Chansen att människor bläddrar i dessa är större än att de läser en massa ”flygblad”. Vi kan nog förvänta oss att trenden består med oadresserad direktreklam. Om tio år har vi förmodligen minst lika mycket direktreklam som idag.

Medlemskort, kort och ännu mer kort. Varje större kedja vill att vi ska vara medlem hos dem. De gör och kommer att göra allt de kan för att få oss som medlemmar. För om du använder deras kort när du handlar ”så vet dom” vad just du vill ha och ditt handlingsmönster. Namn, adress, e-post, har de fått när du blev medlem och med informationen från dina inköp blir du en perfekt måltavla för ”reklamatacker”. En liten gissning är att vi om tio år släpar omkring en hel bunt medlemskort då vi går och handlar för att kunna utnyttja de medlemserbjudanden som ges. Dessutom finns det kreditinstitut i bakgrunden som vill vara med och ge krediter kopplade till medlemskortet. Allt för att köpfesten ska fortsätta.

TV och radio bombarderar oss med reklambudskap. Men är de användbara reklamkanaler om ca tio år? När det gäller reklam via TV är det tveksamt om det kommer att fungera särskilt bra i framtiden. Det finns redan i dag ”burkar” d.v.s. teknisk utrustning som filtrerar bort reklam. Det är enkelt att med den nya tekniken låta TV-programmet passera ett lagringsmedia som sparar programmet utan reklam. Samtidigt med att programmet sparas kan du börja titta från början. Du kanske börjar titta en kvart efter att programmet börjat i verkligheten men slutar samtidigt som det slutar – och då har du inte störts av några reklampauser. Redan idag är det här vanligt i det stora landet i väster. Med lägre priser på den tekniska utrustningen och att reklamutbudet ökar även här hos oss gör nog att vi kommer att följa i deras fotspår.

På Internet syns du inte - men samtidigt syns du. Låter kryptiskt eller hur? Informationsmängden på Internet ökar fort, mycket fort. Har ditt företag en webbsida som informerar, eller varför inte en e-handelsplats, finns du bevisligen på webben och kan hittas av alla intresserade – men kan de verkligen hitta ditt företag. Gör en sökning på Google över något, hur många träffar får du, 10 000 kanske. Hur många länkar orkar du klicka på för att se om där finns just det du söker? Kanske är det länk nummer 763 i ordningen som innehåller precis det du letar efter. Sökmotorer i all ära men du inser säkert problemet. Lätt fixat tänker du och sökmotoroptimerar din webbsida, men det har de flesta andra redan gjort, så alla står i princip kvar på ruta ett.

Internet kommer garanterat att vara en stor informationsgivare och reklam- och marknadsföringskanal om tio år. De företag som finns på Internet (självklart andra företag också) måste helt enkelt göra företaget synligt på olika sätt. Naturligtvis berättar företag att de har en webbsida via olika kanaler, exempelvis via en tidningsannons eller katalog, men låt oss bortse från detta och bara titta på hur man marknadsför företaget via webben. Banners känner vi till och de kan jämföras med vanliga annonser i en tidning och samtidigt som ett reklaminslag på TV. Denna ”ruta” kan innehålla alla element som får oss att reagera, bild, rörlig bild d.v.s. film, ljud och att budskapet får oss att klicka, exempelvis till en beställningssida. Men det har blivit något speciellt med att annonsera, synas, på webbsidor på Internet. Företaget betalar för vad det får, inget annat. Och det är det som kommer att göra Internet till den stora reklamkanalen i framtiden.

Titta på reklamen som visas här på expowera. Det kostar inte företagen någonting förrän någon intresserad klickar på just deras budskap. Snacka om att vara effektiv med företagets reklampengar. Den som inte vill se ser inte och företaget behöver inte betala för detta. Den som ser och är intresserad klickar för att få veta mer. För stort eller litet företag finns det en enkel matematik i hela systemet. Låt oss ta ett par exempel. Ett företag säljer bokföringsprogram och finns på expoweras sidor om ekonomi. Varje dag klickar i snitt 10 intresserade på företagets erbjudande och hamnar på en väl utformad säljsida av bokföringsprogrammet. En av tio väljer att köpa. Låt oss säga att det kostar företaget tre kronor per klick. Kostnaden för att sälja ett bokföringsprogram blir alltså 30 kr. En juristfirma som är experter på att göra affärsavtal finns med sina annonser på ett flertal webbsidor. Varje dag  klickar i snitt 25 personer på budskapet och av dessa leder en kontakt till ett uppdrag. Kostnaden för att skaffa ett uppdrag blir (låt oss säga att det kostar 4 kr per klick) 100 kr. Detta är naturligtvis en lek med siffror men en väldigt enkel matematik och ger lätt förhållandet mellan reklaminvesteringen och resultatet. Om tio år, förmodligen betydligt tidigare, är detta något som vartenda företag kommer att sitta och räkna på. En annan sak är att det företag som sprider annonsen, t.ex. Google, söker de bästa platserna för företagets annons – där effekten förväntas bli störst. Samtidigt kan företaget själv bestämma på vilka webbsidor budskapet ska visas.

En annan variant är att annonsera i ett affiliatenätverk, exempelvis Tradedoubler. Där kan företaget som annonserar bestämma sig för på vilket sätt de som visar annonsen ska ersättas. Oftast ges en viss ersättning för om en affär kommer till stånd med den som klickat. Betalningen kan t.ex. vara en viss procent av försäljningssumman eller en fast ersättningsnivå. På samma sätt som ovan – företaget betalar bara för vad det får. Enkel matematik som ger förhållandet mellan reklaminvesteringen och resultatet. Förmodligen kommer även denna variant av marknadsföring och försäljning att ha en stor marknad i framtiden.

En slutsats av det vi beskrivit om Internet är att många, väldigt många företag, stort som litet, kommer att ha både marknadsföring och försäljning via Internet. Förutom att lämpliga produkter kommer att säljas genom fysiska leveranser via transportfirmor, digitala produkter direkt, kommer många tjänster att utföras via webben. Tänk efter hur många tjänster som kan utföras via en datorskärm kopplad till en webbkamera. För personer (företag) med språkkunskaper finns möjligheter långt utanför landets gränser. En annan reflektion kan vara att många med expertkunskaper kommer att ha ett arbete som anställd på ett företag men samtidigt ha ett eget företag som drivs som komplement via Internet, ”vid sidan om” så att säga.

Marknadsföring och reklam kommer också att koncentreras till vissa ämnes- relaterade webbsidor. Ta bostäder som exempel. Det är inget litet utbud du hittar på Hemnet eller Bovision.

Varför slänga något som kanske någon annan vill ha. Att sälja det vi inte behöver eller vill ha kvar har blivit väldigt lätt. Gå bara till Blocket och titta. Det som vi tidigare kallat slit och släng kommer nog i framtiden att bli använd och sedan sälj eller byt.

När det gäller försäljning av varor kommer det mesta att passera köpcentra och där de stora kedjorna. Små företag har säkert mycket svårt att hävda sig i framtiden. Det gäller förmodligen att specialisera sig hårt och ge service som inte de stora kedjorna kan erbjuda.

En liten brasklapp. Det är inte otänkbart att vi kommer att välja att köpa en hel del vid dörren i framtiden. Kanske inte direkt vid dörren men från någon plats nära hemmet. Vi köper därför att vi känner den som säljer och vet vad produkterna kommer ifrån. Kan vara färsk fisk, bröd malt och bakat vid den lokala kvarnen, frukt och grönt odlat i närheten – vi köper det inte för att produkterna skulle vara bättre än de som säljs i det stora köpcentret – vi köper för att vi vill veta och vi köper för att vi inte vill att en fisk eller ett äpple ska ha transporterats runt halva jorden för att nå just oss.

Detta var några tankar om framtidens marknadsföring och försäljning.

Vi på expowera har valt följande områden och funderat lite över hur vi tror det kommer att fungera inom dessa några år framåt i tiden.