Följande text har vi fått av Felicia Carlstrand från TechWarn Media.

Att driva sitt eget företag tar både tid och energi. Som egenföretagare har man ofta känslan av att man ständigt är på jobbet, vare sig det är när man producerar något eller när man tänker på framtida möjligheter och planerar strategier. Att driva eget kan vara riktigt stressigt och den digitala delen är inget undantag.

Den digitala marknadsföringen är sannolikt ditt viktigaste verktyg. Används det rätt kan du göra reklam för ditt företag, analysera dina konkurrenters marknadsföring och få sökmotorer att jobba för dig för att fler ska hitta ditt företag. Därför är det helt nödvändigt för de flesta företagsägare att känna till grunderna i digital marknadsföring, oberoende av företagets storlek. Här är de punkter du bör fokusera lite extra på:
 

1. Skräddarsy innehållet på lämpligt sätt

Stort som smått företag; det är alltid lika viktigt att hålla koll på vilka som tillhör din lokala kundgrupp och anpassa budskapet efter kundgruppens behov och önskningar.

Det ofta mest effektiva sättet att kommunicera dina kunder är att föra diskussioner med dem via sociala medier. Vilka nyheter kan vara intressant att dela med de lokala kunderna jämfört med de internationella och vilken information vill de tidigare kunderna ha jämfört med de blivande?

Anpassa kommunikationen beroende på kundgrupp, med den gemensamma nämnaren att företaget är delaktigt och förstående mot kundens behov. Kom bara ihåg hur viktigt det är att alltid vara sanningsenlig och behålla företagets värderingar i kommunikationen.
 

2. Använd en VPN för att analysera konkurrensen

När du väl har kommunikationen på plats är det dags att analysera konkurrenternas beteende. Detta gäller förstås främst konkurrensen online då marknadsföring idag främst sker på nätet. Genom att andra liknande företag till exempel har en större närvaro online, kan ditt företag hamna lägre bland sökresultaten och bli svårare för kunderna att hitta.

Om du vill veta hur konkurrensen ser ut, sök då efter servicen du erbjuder eller genren ditt företag tillhör efter att du kopplat upp dig mot en lokal VPN-server. På detta sätt kan du undersöka hur ditt företag gör sig på olika både lokala och internationella marknader, genom att du upplever hur sökmotorn rankar din sida för kunderna på den plats där VPN-servern är placerad.

Undersök sedan vad du kan göra för att förbättra din rank vid behov och sticka ut på marknaden du vill nå.
 

3. Allt handlar om nätverk

Men att hamna högt i sökresultat är inte nödvändigtvis allt. Se även till att jobba på företagets närvaro online genom lokala kändisar, bloggare, kritiker eller organisationer. Dessa samarbeten bör vara en stor del av din strategi när det kommer till digital marknadsföring.

Bygg långsiktiga relationer med de röster som din kundkrets lyssnar och litar på, be dessa att testa och recensera dina produkter eller din tjänst. Få dem även att länka från sin sida till ditt företags för att påverka din synlighet online, endast inlägg på sociala medier påverkar inte din synlighet för sökmotorer. Ju fler trovärdiga samarbeten du gör och ju fler som länkar till din sida, desto bättre blir din SEO. Var medveten om vilka regler som gäller för marknadsföring med influencers innan du sätter igång.
 

4. Var konstant närvarande på nätet

Det är lätt för kunden att glömma ditt företag, även om företaget så existerar på gångvägs (eller ett klicks) avstånd. Genom att regelbundet uppdatera dina följare eller din kundkrets, påminner du dina kunder om att handla från ditt företag.

Att uppdatera sin närvaro online kan handla om allt från nya bilder eller inlägg på sociala medier, till inlägg på den egna bloggen, eller kanske mejlutskick till tidigare kunder. Kom ihåg att alltid göra informationen relevant och intressant för kunden att ta emot och se alltid till att det finns ett enkelt sätt att avregistrera sig från mejlutskicken när du kontaktar dina kunder på så vis. I annat fall kan du bli anmäld för spam vilket påverkar framtida utskicks synlighet.
 

5. Håll dig till 80-20-regeln

Den prövade metoden med 80-20 är en grundregel inom marknadsföring som alla egenföretagare bör hålla sig till. Enkelt förklarat kan man säga att 80 % av företagets framgång kommer komma från 20 % av dina ansträngningar. Med andra ord bör 80 % av din marknadsföring online ge värde till mottagaren, så som att lösa problem, underhålla eller råda mottagaren.

De andra 20 % ska vara en renare sorts marknadsföring, som specialerbjudanden, information om produkten eller den service du erbjuder, eller annan sorts traditionell marknadsföring. Så länge 80 % av det du delar är intressant och värdefullt för den som ser det, kommer de 20 % av ren marknadsföring accepteras och tas väl emot av dina följare. Denna regel har existerat sen marknadsföringens födelse och gäller förstås även digital marknadsföring.