Är du en av de hundratusentals småföretagare som inser att din marknad och ditt samhälle just nu förändras av digitalisering, men är osäker på hur du ska dra nytta av utvecklingen? Alexander Rehnborg jobbar med digital marknadsföring på Visma Spcs och delar med sig av fem konkreta tips på hur du kan förändra ditt företagande redan i dag. 
 

1. Skaffa en riktig hemsida

För de allra flesta av oss konsumenter är det numera en självklarhet att ett seriöst företag, hur liten verksamheten än är, har någon form av fotavtryck på nätet. Siffror från Sifo visar att nio av tio konsumenter hittar information om en vara eller tjänst genom att söka på nätet. Trots det visar en färsk undersökning från Visma Spcs att fyra av tio tillfrågade småföretagare helt saknar en hemsida till företaget.


Bild: IIS, Svenskarna och internet 2015

Det kan finnas många orsaker till varför ett företag ännu inte satsat på en hemsida. En vanlig föreställning bland småföretagare är att en gratis Facebooksida duger utmärkt. Få företagare känner dock till hur begränsad synligheten har blivit för Facebookinlägg. En studie genomförd redan 2014 visade då att endast två till sex procent av dina följare får ta del av dina inlägg i sitt användarflöde.

Utan en hemsida till företaget förlorar du kontrollen över ditt varumärke riskerar du att förlora kontrollen över ditt varumärke, överlåta ditt sociala rykte på nätet till annonsföretag eller elaka nättroll, missa viktig feedback från kunder och snabbt hamna i skuggan av mer innovativa konkurrenter, som satsar på att aktivt driva trafik och affärer online.

Kanske ännu viktigare går du som småföretagare miste om en unik möjlighet att kunna överträffa större konkurrenter med effektiv marknadsföring. Stora, ibland trötta organisationer kan i dag lättare bli omsprungna av små och snabbrörliga företag, som investerar i hemsida, sociala medier och sökmotoroptimering.

På nätet kan en liten men modig spelare plötsligt växa sig stor och vinna marknadens trafik och försäljning. Eftersom du numera dessutom kan skapa en snygg, mobilanpassad hemsida helt gratis, finns det inte längre ett hållbart argument för att inte maximera din synlighet på nätet.
 

2. Våga utmana storföretagen för att locka personal

Ett företag kan endast bli så bra som sina medarbetare. Men hur kan just ditt företag locka till sig den bästa kompetensen? Många mindre företag har fortfarande föreställningen att ung spetskompetens alltid landar hos större företag med generösa personalförmåner. Men nya tider och yngre generationer ställer numera helt andra krav på sin arbetsplats. Här kan din storlek och din passion som småföretagare bli en rejäl attraktionskraft i rekrytering.


Bild: Sökes: Attraktiva arbetsgivare, Svenskt näringsliv

En undersökning från Svenskt näringsliv visar att medan många arbetsgivare tror att ungdomar värderar flexibla arbetstider och karriärmöjligheter vid val av jobb, svarar ungdomar snarare att intressanta arbetsuppgifter, god anställningstrygghet och trevliga kollegor är viktigare vid valet av arbetsgivare. Det finns ingen anledning till att du som småföretagare inte kan bli minst lika attraktiv som arbetsgivare på dessa punkter och erbjuda det som yngre förmågor efterfrågar.

Använd din storlek som ett argument när du söker ny personal och var öppen med att det innebär snabba beslutsvägar utan krånglig byråkrati. I mindre verksamheter behöver färre personer ofta kunna mer - det gör att du kan erbjuda unika utvecklingsmöjligheter, som ju ofta är grunden till en god anställningstrygghet i praktiken. En mindre arbetsplats är dessutom lättare att påverka, vilket gör att dina medarbetare kan få inflytande på riktigt över arbetsmiljön och gemenskapen i vardagen.

I slutändan är det dock inte din storlek som avgör hur framgångsrik du blir i din rekrytering. Det är din inställning och förmåga att bygga upp en arbetsmiljö där människor som delar din vision och passion kan utvecklas och prestera. Det dagliga drivet som alla småföretagare besitter har chansen att locka till sig människor med liknande driv.

Men det kräver också att du som småföretagare vågar visa upp din arbetsplats, Visa upp din arbetsplats i sociala medier och i dina anställningsannonser. Var stolt över din verksamhet och betona fördelarna med att jobba hos dig. Småföretagarlivet är mycket spännande och nu mer än någonsin kan din passion få spridning online, även med en mycket begränsad marknadsföringsbudget.
 

3. Minska din administrationsbörda

Det är antagligen mycket få företagare som startade bolag för att kunna bokföra om kvällarna. Trots det sköter fortfarande många företagare merparten av sin administration i lokalt installerade lösningar, som inte alltid är flexibla och effektiva. För de flesta är ett enkelt och webbaserat bokföringsprogram det överlägset smartaste alternativet i dag.



Fördelarna med att jobba med sitt företag online är många. Det blir enklare för dig som småföretagare att ställa krav på din leverantör - om den inte kan leva upp till dina behov, kan du ofta snabbt och enkelt säga upp ditt abonnemang och överföra din data till en ny leverantör. Du bör också kunna förvänta dig en support som är integrerad med ditt program, till exempel i form av chatt, vilket sparar dig mycket tid.

Genom att dessutom Välja ett bokföringsprogram som har en koppling till din internetbank, kan du automatisera stora delar av ditt bokföringsarbete. För dig som precis startat upp ditt företag eller funderar på att starta ett parallellt bolag, kan en webbaserad lösning också vara klokt av ekonomiska skäl. I stället för att investera i en inledningsvis relativt hög inköpskostnad för ett lokalt installerat program, kan du nu i stället komma igång direkt med en lägre månadsavgift, som du dessutom kan avsluta vid behov om verksamheten inte visar sig gå runt eller behöver läggas på is.
 

4. Utnyttja digitala insikter för att utveckla företaget

Det finns en uppsjö av både intelligenta och kostnadsfria tjänster, som hjälper småföretagare att till exempel mäta affärsvärdet av sin hemsida och öka sin synlighet i sökmotorer som Google. Föreställningen att endast större företag behöver eller kan jobba med sin digitala marknadsföring och försäljning är en myt. De mindre företagen kommer också tvingas anpassa sig till nya kundbeteenden och de har också kanske mest att vinna på att behärska de nya digitala tjänsterna.



Bild: Google Trends, Googlesökningar i Sverige, 2004-mars 2016

En viktig förändring som du som småföretagare redan nu kan genomföra är att kompetensutbilda dina säljare och marknadsförare inom nya arbetsområden som försäljnings- och supportchatt, sociala medier, sökmotoroptimering (SEO) och sökannonsering (SEM). Traditionella roller som försäljare och marknadsförare måste utvecklas för att kunna möta kunderna i de nya kommunikationskanalerna.

Det finns ett par Praktiska steg inom sökmotoroptimering som du redan i dag kan ta för att digitalisera din marknadsföring, till exempel att ta del av Googles gratistjänster Google Alerts, Google Trends och Google MyBusiness för att öka din synlighet när kunder googlar efter information. Här finns snabba och stora vinster för mindre företag som vill synas på nätet. Genom att studera sökord och deras trendkänslighet för din lokala marknad, kan du till exempel utveckla din hemsida för att vinna den söktrafiken och lära dig mer om vad dina kunder är intresserade av just nu.

På ett mer övergripande plan behöver fler småföretagare genomföra den digitaliseringsresa som de stora företagen i Sverige just nu brottas med. Hur säljer vi i en värld där många kunder inte ens svarar på anonyma telefonsamtal? Hur erbjuder vi support dygnet runt i de kanaler kunderna befinner sig i? Hur ser de typiska kundresorna ut för de som handlar av dig och var måste vi marknadsföra för att kommunicera med dem? Dessa frågor ställer utmaningar och krav, men de innebär också stora möjligheter till att utveckla verksamheten och säkra lönsamheten inför framtiden.
 

5. Bryt tystnaden med andra företagare

Den snabba utveckling som just nu sker både på marknader och i hela samhället, speglar en förändring hos teknik och människor som få småföretagare ensamma kan förstå och möta. Framgångsrika entreprenörer har i alla tider haft bollplank, nätverk och familjemedlemmar som stöd för att kunna utveckla sina verksamheter. Detta har inte förändrats med digitaliseringen i samhället, däremot har det blivit ännu viktigare än någonsin att investera tid i att bygga upp sådana nätverk och stöd.

Gör inte misstaget att bara förlita dig på egna erfarenheter och tankar om hur ditt företag ska agera för att hänga med de kommande åren. Det finns först och främst gott om organisationer i Sverige som helt fokuserar på din utveckling som småföretagare, däribland NyföretagarCentrum, Drivhuset, Science Park och Coompanion.

Det är både nyttigt och viktigt att våga ta ledigt en timme eller två från vardagen för att lyssna på föreläsningar och träffa likasinnade företagare, som också möter den utveckling du gör. Det är troligtvis också inom sociala nätverk som en allt större del av framtidens försäljning kommer att ske, speciellt bland mikroföretagare och enskilda firmor.

För dig som redan har ett lokalt företagsnätverk eller är engagerad i olika föreningar i din kommun, kan det sociala nätverkandet på nätet tillföra ytterligare en dimension. Gå med i Facebook-grupper, både lokala och nationella, som belyser företagarfrågor kring till exempel försäljning, marknadsföring och villkoren för din bransch. Våga ställ frågor till andra som kanske hunnit testa marknadsföringsmetoder du inte använt, och dela med dig av dina egna erfarenheter för att skapa kontakt med andra företagare.

Sist men inte minst, det finns en anledning till att antalet sökningar på YouTube relaterade till "Hur gör man" ökar dramatiskt. Om du är det minsta nyfiken på allt från Hur sökmotoroptimering kan driva trafik till din sajt, till Hur man bygger ett attraktivt varumärke, finns det en uppsjö av informativa och inspirerande föreläsningar. Se hur andra gör, gör egna försök och följ upp allt du gör. Det är den nya och kanske enda inställningen som måste till för att Sveriges småföretagare ska kunna maximera effekterna av den nya samhällsutvecklingen.