Vet du vilka rättigheter och skyldigheter du har när du är ute och reser?

Det första du ska göra är att kontrollera det företag som du tänker resa med. Stora och kända företag är en sak, men det finns många mindre som kan vara riktigt bra eller riktigt dåliga. Att reseföretag, från stora till små, går i konkurs är det många som fått erfara. Lägg därför lite tid på att forska lite kring den researrangör du tänker välja. Ett enkelt sätt att börja på är att använda Internet. Från att studera företagets webbplats till att ta reda på vilka omdömen företaget fått av andra resenärer.

När du väl bestämt dig finns det många saker som kan hända. Flyget eller paketresan inställd eller ändrad på andra sätt, förseningar, bagage på villovägar, strandsatt på resmålet då företaget gått i konkurs, något annat presteras än vad du betalt för etc.

Du själv kanske måste ställa in resan p.g.a. sjukdom eller olyckshändelse, någon nära anhörig avlider etc.

Det kan ibland vara svårt att veta vad som gäller när du köper en flygbiljett. Läs igenom avtalsvillkoren innan du gör din beställning. Där ser du bland annat dina möjligheter till att avboka eller boka om biljetten. Olika biljettyper "klasser", hos flygbolag har ofta olika villkor för av- och ombokning. Tänk på att om flygbolaget går i konkurs är det svårt att få tillbaka dina pengar om du har köpt en vanlig reguljärbiljett.


EU-regler

Särskilda EU-regler skyddar dig som flyger och är funktionshindrad. Reglerna ska göra flyget mer tillgängligt för dig.

Om en inställd flygning omfattas av EU:s regler har du rätt till hjälp från flygbolaget. Du kan även ha rätt till ekonomisk kompensation.

EU:s regler definierar vad en försening är och vilken hjälp och ekonomisk kompensation du har rätt till av flygbolaget.


Överbokning

Flygbolag har rätt att neka flygpassagerare att gå ombord på grund av överbokning. Du har alltid rätt till hjälp från flygbolaget.


Paketresa/Charter

Speciella regler skyddar dig när du köper och åker på paketresa. Du har skydd både genom lagstiftningen och genom Konsumentverkets överenskommelse med paketresebranschen.

Observera, om din paketresa är med flyg gäller både reglerna för paketresor och för flyg.

Händer något under själva resan ska du alltid reklamera direkt till arrangörens representant på plats på resmålet.

Paketreselagen skyddar dig när du åker på en paketresa, en så kallad charterresa. Bland annat ger den dig skydd mot ändringar i resan som arrangören gör före eller under resan.

Alla företag som säljer paketresor eller paketreseliknande resor måste betala in en resegaranti till Resegarantinämnden. Det fungerar som ett skydd för dig om din resa ställs in eller avbryts. Du kan få kompensation från den ställda resegarantin.

Resegarantin gäller inte för alla typer av resor. Har du köpt en reguljär flygbiljett har du inget skydd via resegarantin.

Båt

Speciella regler skyddar dig när du åker på en båtresa. Om båtresan är en del av en paketresa har du även skydd av de regler som gäller för paketresor.

Försäkring vid utlandsresa

Gå igenom ditt försäkringsskydd innan du reser så att du vet om du behöver skaffa en extra reseförsäkring eller inte.

Kontrollera om du har ett tillräckligt skydd i din hemförsäkring. Ta även reda på om du behöver köpa ett avbeställningsskydd eller om det ingår i hemförsäkringen.

Reseskydd i din hemförsäkring räcker inte för alla typer av resor. Dykning och extremsport är sådant som kräver extra försäkring.

Se också till att ha med dig ett europeiskt sjukförsäkringskort när du reser inom EU. Kortet ger dig rätt till vård på samma ekonomiska villkor som invånarna i landet du reser till.