Chatt

Att chatta, från engelskans chat, är utbyte av korta skrivna meddelanden med dator, vanligen via Internet. Ordet kommer från engelskan och betyder ungefär småprata. Ett försök till svenskt uttryck är datormedierade skrivna realtidssamtal. Att chatta betyder att man skriver till varandra online, vilket påminner om att sitta och prata. Det man skriver kan läsas med en liten fördröjning på upp till ett fåtal sekunder. Programvaran möjliggör sparande av konversationen, men på de flesta chattforum arkiveras inte inläggen. Ibland finns möjlighet att använda en webbkamera i en chatt, så att andra personer i chatten dessutom kan se rörliga bilder och eventuellt även höra chattpartnern.
 

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Teknik

Chatt är en synbart mycket enkel kommunikationsform; två eller flera personer utbyter meddelanden med varandra. Det finns dock många olika typer av chattar med egna regler, egen teknik och olika målgrupper och ”chatt” är inte väldefinierat. Det finns tiotals varianter som kan kallas dominerande, mest kända är förmodligen nätverken för så kallade snabbmeddelanden, med ICQ och Windows Live Messenger i spetsen, som båda också bygger på egna kommunikationsprotokoll. Snabbmeddelanden används vanligen för att kommunicera direkt med en enskild person man redan är bekant med. Det finns tredjepartsprogram som kan hantera kommunikation över flera olika chattprotokoll. Exempelvis Pidgin för Windows och Linux, samt Adium för Mac OS X.

Andra varianter gör det möjligt för många personer att tala samtidigt med varandra i så kallade chattrum eller kanaler. Den största och äldsta tekniken för sådan kommunikation är IRC, som kräver särskild programvara. Även vanliga webbsidor kan numera erbjuda liknande möjligheter till sina besökare, om än i en något enklare form. Dessa typer av webbaserade chattar är tillsammans med internetforum de vanliga umgängesformerna i nätgemenskaper, till exempel Pichat. Många system för internkommunikation på en arbetsplats eller skola har en inbyggd chattfunktion.

Chatt på telefon, eller via röstmeddelanden, är också vanligt. Ett känt exempel på detta är Heta linjen som uppstod i början av 1980-talet. Nutida versioner av detta erbjuds genom flera olika teletjänster för teledejtning.

Det är vanligt att använda chattförkortningar vid RPG-spel och liknande.
 

Kultur och användningsområden

Användningssätten av chattar varierar mycket. Det är vanligt att använda chattar som slutna mötesplatser för grupper av personer som redan känner varandra – också för formella möten. Det är även vanligt med öppna chattrum med många deltagare där samtalet kan synas kaotiskt för en tillfällig besökare, en form som är särskilt vanlig på IRC. Förutom de allra största chattnätverken finns det en mängd olika sorters chattar på Internet, och eftersom varje webbsida kan ha en egen chatt med sina egna regler och system, är det omöjligt att uttala sig generellt om dem.

Många chattrum övervakas så att vissa ord är definierade som förbjudna och den som skriver fula ord, rasistiska uttalanden och liknande kan bli utkastad ur chatten. Detta är en teknisk lösning för bevakning av chatten, men offentliga chattrum övervakas normalt av människor, så kallade operatörer (OP). Det finns även chattar som inte censureras.
 

Mjukvara och protokoll

Vanlig chattmjukvara och protokoll är:

AOL Instant Messenger (AIM)
Gadu-Gadu
Google Talk
ICQ (OSCAR)
Internet Relay Chat (IRC)
Jabber (XMPP)
Lotus Sametime
MUD
Pichat
QQ
SILC
Skype
Talk
Teamspeak (TS)
Windows Live Messenger
Yahoo Messenger
Ventrilo
Xfire

Läs mer om:
Sociala medier

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Lämna en kommentar