Corporate design

Corporate Design (CD) kännetecknar en del av ett företags Corporate identity. Den klargör ett företags formgivning på produkter, skyltar, kontor, papper, visitkort etc. Det kan också inbegripa arkitekturen på kontorsbyggnaden.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Ett exempel på Corporate Design är hur ett företag konsekvent använder sig av ett typsnitt eller färg. Detta för att skapa igenkänning. Ofta samlas exempel och regler för Corporate Design hos ett specifikt företag i en handbok som används för hur man ska utforma till exempel trycksaker. Peter Behrens räknas som skaparen av Corporate Design efter sitt mångåriga arbete för AEG i början av 1900-talet. Han anses vara prototypen för en industridesigner och samtidigt uppfinnare av Corporate Design, då han för AEG skapade en överensstämmelse mellan företagets skilda produkter.

Ett känt exempel på Corporate design utanför företagsvärlden är den som skapades av Otl Aicher inför de olympiska spelen i München 1972. Aicher använde till exempel här genomgående typsnittet Univers och kulörta färger. Färger som rött och svart med för spelen negativa associationer användes inte.

En grafisk profil är, inom exempelvis ett företag eller en organisation, den eller de regler som beskriver användandet av företagets eller organisationens logotyp samt vilka färger och bokstavstilar som ska användas i de trycksaker företaget eller organisationen producerar.

Anledningen till fastställande av grafiska profiler är i huvudsak att ge ett likriktat användande av de bilder och texter som representerar organisationen och fungerar som dess ”ansikte utåt”.

Corporate identity är det uttryck som används internationellt för begreppet.

Läs mer om:
Marknadsföring
Reklam

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Lämna en kommentar