Inbound marketing

Inbound marketing är ett begrepp inom marknadsföring. Begreppet kan ha aningen olika innebörd beroende av vilka sammanhang det förekommer inom.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Den vanligaste användningen av begreppet Inbound marketing är för marknadsföring i olika kanaler på Internet. Inbound marketing innebär ett synsätt där säljaren fokuserar på att bli hittad av kunden och andra intressenter i stället för att leta upp kunden och sedan marknadsföra sig.

Tanken med Inbound marketing är att säljaren ska publicera sin väg till kundens intresse via bloggar och andra media, i enlighet med David Meerman Scotts teori. Genom att vara intressant och relevant kan säljaren på så sätt få kunden att söka upp denne. Inbound marketing är förknippat med Permission marketing, det vill säga att säljaren ber mottagaren av sin marknadsföring om lov innan. Detta står i motsats till Outbound marketing där säljaren betalar sin väg till kunden via olika typer av annonsering.

Inom traditionell marknadsföring (outbound marketing) fokuserar företag ofta på att hitta kunden genom annonsering. Vissa hävdar att detta gör intrång hos kunden och har därför fått termen ”interruption marketing” av Seth Godin.

Internetmarknadsföring (E-marknadsföring) innebär användandet av Internet som kanal för marknadskommunikation

Internetmarknadsföring inkluderar displayannonsering (banners), marknadsföring via e-mail, ”pay per click”-annonsering, sökmotorpositionering, sponsrade länkar, affiliatesystem (prestationsbaserad marknadsföring), annonsering på bloggar etc.

Permission Marketing eller samtyckesbaserad marknadsföring är ett begrepp främst inom e-handel.

Uttrycket ”permission marketing” skapades av Amerikanen Seth Godin 1999 och förespråkar en marknadsföringsfilosofi där relationen startas aktivt av konsumenten istället för den mer använda traditionella modellen där leverantören utan samtycke från konsumenten sänder reklambudskap till honom/henne.

Permission Marketing föreslås ha fördelar för både konsument & leverantör. Konsumenten slipper det reklambrus som skapas av traditionell marknadsföring och får mer exakt och därmed nyttig information. Leverantören å andra sidan får en direktkanal till en konsument som faktiskt aktivt vill informera sig om en specifik produkt eller tjänst och spenderar därför inte marknadsföringspengar på konsumenter som inte efterfrågar leverantörens produkter.

Permission Marketing har främst blivit en modell som används inom internetvärlden, till stor del på grund av de så kallade ”opt-in” reglerna som förbjuder oönskad marknadsföring via E-post.

Mycket forskning sker runt konceptet bland annat av Sandeep Krishnamurthy, Phd (University of Washington) som författat en gemomgripande analys av konceptet – ”A Comprehensive Analysis of Permission Marketing”

    
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Lämna en kommentar