Reklamskatt

Reklamskatt är en svensk punktskatt på reklam som sprids inom Sverige. Reklam är i denna mening "ett meddelande som används i kommersiell verksamhet och har som huvudsyfte att sälja en vara eller tjänst". Annonser i tidningar, annonsblad, affischer, skyltar på fordon, bioreklam, etc omfattas av skatten. Annonsering på tv-reklam, radioreklam och Internet är dock undantagen. Tidningar och tidskrifter har också ett grundavdrag på 50 miljoner vilket innebär att de flesta mindre tidningar och tidskrifter slipper betala reklamskatt.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Undantag finns också för annonsering i vissa tidningar, till exempel idrottsföreningars medlemstidningar, annonser om den egna tidningen eller annonser på främmande språk som riktas utomlands. Reklam inom det egna företagets lokaler, på företagets fordon med mera är också skattefritt.

Skatten är 3 % av kostnaden för annonsen för annonsering i en allmän nyhetstidning och 8 % av kostnaden för reklamen i övriga fall.

Läs mer om:
Marknadsföring
Reklam

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Lämna en kommentar