Du har två alternativ att välja på när du använder räkenskapsenlig avskrivning, huvudregel och kompletteringsregel.
Huvudregel för räkenskapsenlig avskrivning
Enligt huvudregeln får du dra av högst 30 procent av inventariernas bokförda värde vid årets början (= förra årets utgående värde).
Du ska lägga till värdet av de inventarier som du skaffat under året som fortfarande finns kvar vid årets slut.
Sedan drar du av
- de betalningar du gjort för de inventarier du sålt under året som du skaffat till verksamheten tidigare år än detta år
- den försäkringsersättning du fått för inventarier som du skaffat tidigare år än detta
- summan för de ersättningsfonder du använt.
Exempel: Räkenskapsenlig avskrivning
Bokfört värde vid årets början | + 50 000 kronor |
Inköp under året | + 20 000 kronor |
Sålt under året som köpts tidigare år | – 10 000 kronor |
Underlag att skriva av på |
60 000 kronor |
Årets avskrivning 30 procent | – 18 000 kronor |
Oavskrivet värde vid årets utgång | 42 000 kronor |
Har den ersättning som erhållits vid försäljning av inventarier i sin helhet bokförts som intäkt medges ett särskilt avdrag (avskrivning) med 10 000 kronor. Avskrivning kan därför göras med högst 28 000 kronor. Har ersättningen bokförts mot inventariekontot kan avdrag göras med högst 18 000 kronor.
Se exemplet Räkenskapsenlig avskrivning, praktisk tillämpning, längre ner på sidan
Det har ingen betydelse när under året du köper inventarier, finns de kvar vid årets slut får du skriva av med 30 procent. Om du har ett längre eller kortare räkenskapsår än 12 månader justeras dock procentsatsen. Är ditt räkenskapsår 6 månader är procentsatsen 15 procent, är det 18 månader blir procentsatsen 45 procent.
Eftersom avskrivningsunderlaget minskar med de avskrivningar du gjort betyder det att avskrivningens storlek blir mindre med åren. Teoretiskt sett blir inventarier aldrig avskrivna när du använder huvudregeln.
Kompletteringsregel för räkenskapsenlig avskrivning
För att du ska ha möjlighet att få dina inventarier helt avskrivna finns det en kompletteringsregel som innebär hel avskrivning på fem år, det vill säga 20 procents avskrivning varje år.
Om du till exempel har sålt eller fått försäkringsersättning för inventarier som du skaffat före beskattningsårets ingång, har du fått ersättning som ska beskattas. Då får du ett särskilt avdrag med detta belopp, se exemplet nedan. Om ersättningen bokförs mot inventariekontot får du inte detta avdrag eftersom ersättningen inte tas upp som intäkt. Har du upprättat ett förenklat årsbokslut ska du bokföra försäkringsersättning och försäkringsinkomst mot inventariekontot.
Om du ska använda kompletteringsregeln måste du veta anskaffningskostnader och anskaffningsår för de inventarier du köpt de senaste fyra räkenskapsåren och som fortfarande finns kvar i verksamheten. Årets totala avskrivning får du genom att skriva av på vart och ett av de tidigare fyra årens kvarvarande anskaffningskostnad och årets anskaffningskostnad med 20 procent. Avskrivningsprocenten påverkas inte av när under året du köper inventarier. Däremot justeras procentsatsen om du har längre eller kortare räkenskapsår än 12 månader, precis som med huvudregeln.
Räkenskapsenlig avskrivning enligt huvudregeln, ett praktiskt synsätt
Du som vill göra avdrag enligt huvudregeln kan göra det enligt ett mer praktiskt synsätt. Resultatet blir detsamma men du behöver inte fundera på hur du har bokfört dina försäljningar av inventarier.
I stället för att beräkna 30 procent i avskrivning enligt ovan beräknar du ett lägsta värde på inventarierna. Det lägsta värdet är 70 procent av avskrivningsunderlaget. Om räkenskapsåret inte är tolv månader justeras procentsatsen. Är till exempel räkenskapsåret sex månader är det lägsta värdet 85 procent av avskrivningsunderlaget.
När du har beräknat det lägsta värdet gör du avdrag med högst så stort belopp att bokfört värde uppgår till detta lägsta värde. Om till exempel ditt bokförda värde på inventarier är 75 000 kronor och det lägsta skattemässiga värdet är 50 000 kronor kan du alltså skriva av med 25 000 kronor. Du får givetvis skriva av med ett lägre belopp. Fördelen med att beräkna ett lägsta värde är också att du lättare kan jämföra vilken av huvudregeln och kompletteringsregeln som ger störst avskrivning.
Den metod som ger det lägsta värdet möjliggör högsta avskrivning.
Exempel: Räkenskapsenlig avskrivning, praktisk tillämpning
Bokfört värde vid årets början | + 50 000 kronor |
Inköp under året | + 20 000 kronor |
Sålt under året som köpts tidigare år | – 10 000 kronor |
Underlag att skriva av på | 60 000 kronor |
Lägsta värde 70 procent | 42 000 kronor |
Hur stor avskrivning som medges beror på inventariernas bokförda värde före årets avskrivning. Är det bokförda värdet 70 000 kronor (om försäljningsintäkten bokförts som intäkt) medges avdrag med 28 000 kronor. Har försäljningsintäkten istället bokförts som minskning av inventariekontot är bokfört värde 60 000 kronor.
Avskrivning medges då med 18 000 kronor.
Källa: Skatteverket 2018
Läs mer om: