Guldäggen, Silveräggen och Diplomen utses av en jury som består av 49 jurymedlemmar och 1 juryordförande. Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen: Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för budskapet. Tydlighet – Att få fram ett budskap. Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi mm. Omdöme – Att ej bryta mot god etik. Juryns uppgift är att bedöma och poängsätta de alster som producerats inom Sverige under föregående år, inte att bedöma en årsproduktions standard och betydelse i reklamhistorien.
Vinnarna koras på Guldäggsgalan som arrangeras varje år kring påsk, därav namnet. Förutom Guldägg, Silverägg och Diplom delas det även ut tre specialpriser: Guldskrift, Platinaägget och Kycklingstipendiet.
Läs mer om:
Marknadsföring
Digital marknadsföring
Direktmarknadsföring, DM (Direct Marketing)
Relationsmarknadsföring, CRM
Butik – marknadsföring
Reklam
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.