Skyltfönstret är att räkna som butikens ansikte utåt. Här presenteras varor och produkter på ett tilltalande och säljande sätt, allt för att fokusera på varan, kombinationer och dens användningsområde. Det är därför viktigt att skyltfönstret hålls uppdaterat, rent och snyggt så att förbipasserande ska fatta intresse för just dina varor eller produkter. Man har bara några få sekunder att fånga de
förbipasserandes uppmärksamhet så kompositionen måste vara utförd på bästa sätt för att fånga intresse. Och det arbetet är det oftast en dekoratör som utför. Skyltning är inte samma sak som att ”pynta” i skyltfönstret. Det krävs kunskaper om färg, form, komposition och teknik för att få ett så bra resultat som möjligt.
Idag måste alla butiker och företag visa prisuppgifter på de försäljnings-varor som visas i skyltfönster. De specifika produktexemplar som syns i skyltfönster kallas vanligen skyltexemplar.
För att försvåra varustöld från gatan genom ett krossat skyltfönster tillverkas dessa av extratjockt och laminerat glas.
Planglas i skyltfönster ger reflexer från omgivningen, vilket stör exponeringen av varorna. För att motverka detta kan man tillverka glaset med en stark välvning med konkav sida mot betraktaren. Det fungerar optiskt bra i praktiken, men nackdelar är komplicerad tillverkning, hög materialåtgång och besvärlig hantering vid transport och montage av de skrymmande och mycket tunga rutorna. Detta gör reflexionsfria skyltfönster mycket dyra. Den större ytan jämfört med planglas gör det reflexionsfria fönstret till en värmetjuv. En fördel är att välvningen i riktning från gatan gör rutan svårare att nå för inbrottstjuvar och vandaler.
Bild från förr. Foto: Wikimedia Commons
|
Denna artikel och foton omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.