- Är butikens annonsering riktad mot målgruppen (utformad på ett sådant sätt att målgruppen uppfattar att budskapet är riktat mot dem)?
- Används rätt reklamkanal? Den kanal som bäst når fram till kunderna.
- Sker annonsering genom nya medier? Exempelvis på Internet.
- Annonserar du vid ”rätt” tillfälle t.ex. då målgruppen fått lön?
- Finns det en reklambudget?
- Innehåller annonsen någon kupong som ska tagas med för att en viss förmån ska kunna erhållas? Gör det lättare att mäta effekten av annonsen.
- Använder du en effektiv rubrik? Kort och träffande?
- Använd inte enbart stora bokstäver i rubriken – den blir då svårläst.
- Förmedlar rubriken en ”förmån” riktad mot kunden?
- Använd ord som Er istället för Vår.
- Finns priset med i annonsen? Den potentielle kunden har svårt att fatta ett köpbeslut om inte priset finns angivet.
- Använder du bilder som förstärker annonsen? En bra bild drar uppmärksamhet till annonsen, kan skapa en viss sinnesstämning hos läsaren.
- Texten ska vara tydlig och kännas träffande.
- Skriv så att det inte blir några missuppfattningar.
- Har företaget en logotype, ta med den i annonsen. Den skapar kontinuitet till butikens annonsering över tiden.
- Försök att ha ett unikt säljande påstående. Ett påstående som kan användas i flera kampanjer och knytas till butiken.
- Typsnittet du använder har också betydelse för hur budskapet uppfattas.
- Om kunskapen inte finns internt i företaget – köp tjänsten av en reklambyrå. Trots en högre kostnad kan det vara väl använda pengar.
Läs mer om:
Butik – kundanalys
Butik – konkurrentanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – ledningsfrågor
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln