Reklam på Internet till barn
Reklam på Internet finns i många olika former. Det kan vara annonser, så kallade banners, reklam i tv-inslag eller som delar i spel eller annat som barn ofta använder när de är på Internet.
Reklam får inte uppmana till köp
Det finns vissa grundregler som gäller för all reklam till barn, även den på Internet. Reklam får aldrig uppmana ett barn att köpa något. Reklam får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.
Några bra tips innan du läser vidare
Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*
Courtage är avgiften för aktiehandel.
Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.
Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.
Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.
Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.
25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.
ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.
Tv på Internet
Reglerna för tv-reklam till barn gäller även på Internet, till exempel för SVT Play och TV4 Play. Men kom ihåg att reglerna som säger att reklam inte får riktas till barn under 12 år endast gäller tv-kanaler som sänder från Sverige.
Reklam i spel och liknande
Ett barn ska förstå vad som är reklam och vad som inte är det. Därför får inte reklam utformas som spel, lekar eller liknande. Reklam får inte heller bakas in i spel på Internet så att barn inte förstår vad som är reklam i spelet.
Reklam i mobiltelefon till barn
Reklam via sms räknas som direktreklam och får inte skickas till barn under 16 år. Men när telefonen används för att komma åt Internet finns det inget förbud mot reklam till barn. Då gäller samma regler som när man använder en dator.
Sms-reklam
Reklam via sms ses som direktreklam och är förbjudet att skicka till barn under 16 år. Reklam vis sms som mottagaren inte godkänt i förväg är dessutom otillåtet att skicka även till vuxna.
Reklam för betalteletjänster
Företag som säljer olika typer av betaltjänster till mobiltelefoner ser ofta barn och ungdomar som intressanta målgrupper. Men det finns begränsningar för hur tjänsterna får marknadsföras. Marknadsföring av betalteletjänster är förbjudet om den riktas till personer under 14 år och om kostnaden för att använda tjänsten kan komma att överstiga 10 kronor.
Anmäl överträdelser
Om du tycker att ett företag brutit mot reglerna för att rikta reklam till barn i mobiltelefonen kan du anmäla det till Konsumentverket. Om du har problem med en betalteletjänst kan du göra en anmälan till Etiska rådet för betalteletjänster.
Källa: Konsumentverket, Mars 2012