Auktion
Att ropa in saker på auktion är inte så äventyrligt som man kanske tror. Men ta reda på butikspriserna i förväg och undersök varorna ordentligt på visningen. Eftersom varorna säljs i så kallat befintligt skick har de ofta brister.
Budgivningen är bindande, så var tydlig. Var beredd på att du måste betala kontant och hämta varan med en gång. Auktionsfirman har normalt sett inget ansvar att ta hand om varan efter det att du har köpt den.
När du själv är med vid auktionen gäller konsumentköplagen. För auktioner på Internet, nätauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att du har fått varan, eller från det att du informerats om din ångerrätt skriftligen. Läs mer om olika typer av nätauktioner via länken till höger.
Befintligt skick
Begagnade varor kan ofta ha brister, det får du räkna med. På auktioner säljs allt begagnat i ”befintligt skick”. Undersök därför varan ordentligt innan du lägger dina bud. Men om en vara inte kan användas på det sätt som du kunnat förvänta dig kan den ändå vara felaktig. Ett par exempel är om det inte går att ta bilder med en kamera eller om en tvättmaskin inte värmer vattnet. Fel eller skador som du själv enkelt borde ha kunnat se under visningen är det däremot svårt att få ersättning för.
Fel på varan
Med tanke på hur gammal en vara är och vad den kostar ska du kunna förvänta dig ett visst skick på varan. Varan bedöms efter utropspriset, inte det pris du betalade för den under auktionen. Att varan kanske har sålts till överpris kan man inte ta hänsyn till, eftersom det är budgivarna som bestämmer slutpriset på en auktion. Om varans skick inte motsvarar det du hade förväntat dig kan du klaga hos auktionsfirman. Läs mer om hur du gör för att reklamera en vara i artikeln reklamera/klaga via länken till höger på den här sidan.
Nya varor
Om auktionsfirman säger att vara som säljs på en auktion är ny ska du kunna räkna med att den inte har några brister. Nya varor säljs inte i befintligt skick och du kan reklamera en vara på samma sätt som om du hade köpt den i en butik. Om den nya varan har några brister ska auktionsfirman informera om det.
Förmedling
Ibland är auktionsfirman bara ombud för till exempel ett dödsbo eller en privatperson. Det kallas förmedlingsköp. Om det är något fel på varan kan du ställa samma krav på auktionsfirman som på den egentlige säljaren. Du kan välja att vända dig till auktionsfirman eller till säljaren. Men det gäller bara om den egentlige säljaren inte är ett företag eller en firma för då ska du vända dig direkt till den egentlige säljaren.
Extra kostnader
Var beredd på att provision och andra avgifter kan läggas på det pris som du har ropat in varan för. Ibland ingår inte heller moms i priserna. Auktionsfirman är skyldig att informera om detta vid auktionen och genom tydliga anslag på auktionsstället.
Nätauktioner
Auktioner på Internet omfattas av reglerna i distans- och hemförsäljningslagen. Mer information finns i artikeln Nätauktioner som du hittar via länken till höger på den här sidan.
Källa: Konsumentverket 2011-12-06