Guldägget är ett reklampris som sedan 1960 delas ut av Sveriges Kommunikationsbyråer. Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa kommunikations­lösningar och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation.

Guldäggen, Silveräggen och Diplomen utses av en jury som består av 49 jurymedlemmar och 1 juryordförande. Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen: Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för budskapet. Tydlighet – Att få fram ett budskap. Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi mm. Omdöme – Att ej bryta mot god etik. Juryns uppgift är att bedöma och poängsätta de alster som producerats inom Sverige under föregående år, inte att bedöma en årsproduktions standard och betydelse i reklamhistorien.

Vinnarna koras på Guldäggsgalan som arrangeras varje år kring påsk, därav namnet. Förutom Guldägg, Silverägg och Diplom delas det även ut tre specialpriser: Guldskrift, Platinaägget och Kycklingstipendiet.

Läs mer om:
Marknadsföring
Digital marknadsföring
Direktmarknadsföring, DM (Direct Marketing)
Relationsmarknadsföring, CRM
Butik - marknadsföring
Reklam

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.