Bestämmer sig företaget för att ta ett nytt steg i utvecklingen, är det ibland så att affärsidén måste omformuleras.
Affärsidén tydliggör vad företaget sysslar med
Företagets affärsidé beskriver mot vilken marknad man vänder sig. Vilka behov som företaget tillfredsställer genom sina produkter och/eller tjänster.
Några bra tips innan du läser vidare
Ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet. Erbjuder ISK & 0 kr i courtage på all aktiehandel fram till 2025*
Courtage är avgiften för aktiehandel.
Levler är en ny svensk utmanare till Avanza & Nordnet som just nu erbjuder courtagefri aktiehandel på svenska börsen.
Erbjudandet om courtagefri aktiehandel gäller fram till den 31 mars 2025. Denna kampanj gäller för handel på samtliga listor på Nasdaq Stockholm, med undantag för First North.
Öppna konto snabbt & enkelt med BankID.
Courtagefri aktiehandel utan begränsning på kontoinnehav.
25% rabatt på fondavgiften jämfört med t.ex. Avanza.
ISK och Aktiefondkontot hos Levler omfattas av insättningsgarantin.
Affärsidén skall också framhäva företagets styrka och unika kompetens.
När affärsidén formuleras bör svaren på följande frågor finnas:
- Vad är företagets syfte på marknaden? Varför finns man till?
- På vilken marknad/marknader arbetar företaget? Vilka är kunderna?
- Vilka behov tillfredsställer företaget?
- Vilka produkter eller tjänster erbjuder företaget som tillfredsställer de behoven?
- Vad är det som gör att kunderna väljer vårt företag framför konkurrenterna?
- Vilka är de grundläggande lönsamhetsfaktorerna för företaget?
Framhäv särskilt det unika som företaget har, det som särskiljer från konkurrenterna, till exempel:
- Teknologiskt försprång
- Patent, licenser
- Varumärken
- Annorlunda distributionssätt
Företaget har naturligtvis en historia. Beskriv om affärsidén har förändrats sedan företaget startade. Hur har den förändrats och varför?