Avtal för flygresa
När du har accepterat ett erbjudande om att köpa en flygbiljett så har du ett ingått ett bindande avtal med säljaren. Det kan du till exempel göra genom att du bokar resan via Internet, tackar ja till ett erbjudande muntligen eller skriver under en beställning på en resebyrå. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Du behöver inte betala för att bli bunden av en beställd flygresa. Du blir bunden redan när du gör själva beställningen.
För sen betalning
Flygbolag skriver ofta i sina villkor att det ses som att du säger upp avtalet om du inte betalar i tid. Om du betalar för sent ses det ofta som en ny beställning och du är då därför inte garanterad att få just den flygresa du beställde från början.
Resebyråns ansvar
När du köper en biljett eller en paketresa hos en resebyrå är resebyrån normalt inte part i avtalet. Resebyrån förmedlar endast avtalet mellan dig och företaget du köper resan av.
Det innebär att det är leverantören av resan, till exempel flygbolaget eller paketresearrangören, som ansvarar för att resan uppfyller vad ni har kommit överens om i avtalet. Det innebär också att det är till flygbolaget eller paketresearrangören du ska vända dig med klagomål på resan. Men det finns fall där resebyrån är part i avtalet. Du kan läsa mer om detta på Svenska Resebyråföreningens webbplats.
Resebyråns villkor
Många resebyråer har även särskilda villkor för sin förmedling av resan. Ofta anger dessa villkor när avtalet med resebyrån är bindande. Det kan till exempel vara när biljetten är betald eller när du har fått en bekräftelse på att köpet är genomfört.
Vissa resebyråer skickar inte någon bekräftelse av avtalet till dig förrän flygbolaget har accepterat din bokning. Ta reda på vad som gäller genom att läsa resebyråns villkor noga eller ring och fråga.
Källa: Konsumentverket, Mars 2012