Ditt ansvar som flygpassagerare

Som flygpassagerare har du många rättigheter tack vare Sveriges och EU:s lagstiftning. Men du har också ett ansvar och det finns flera saker som du är skyldig att följa.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Som passagerare är du skyldig att

  • kunna visa giltiga resehandlingar som till exempel giltig biljett. Om du reser med elektronisk biljett ska du kunna visa en giltig identitetshandling.
  • återbekräfta bokning när så krävs
  • betala biljetten i tid
  • kunna visa upp giltigt pass, visum eller andra resehandlingar när det behövs
  • checka in och komma till gaten i tid
  • genomgå säkerhetskontroll
  • lämna fungerade kontaktuppgifter så att flygbolaget kan nå dig med information
  • följa de avtalsvillkor som gäller.

Du är dessutom skyldig att inte

  • checka in föremål som flygbolaget inte tillåter
  • agera på ett sätt som utgör en säkerhetsrisk
  • ha med bagage som utgör en säkerhetsrisk.

Läs mer om vad som är förbjudet ombord på ett flygplan på Transportstyrelsens webbplats.

Funktionshindrade flygpassagerare

Flygpassagerare som har funktionshinder och är i behov av assistans ska meddela detta vid bokningen. Denna måste ske minst 48 timmar före avgångstiden. Funktionshindrade passagerare ska även infinna sig enligt angivna tider till mötespunkter eller check-in.

Felstavat namn i flygbiljetten

Ditt namn måste vara rättstavat i din flygbiljett. Om du har råkat stava fel i din beställning är det flygbolagets avtalsvillkor som avgör hur du kan ändra på biljetten och vad det kommer att kosta dig.

Ditt namn i biljetten måste stämma överens med dina identitetshandlingar, till exempel ditt pass. Det handlar om att flygbolaget måste kunna identifiera alla passagerare och veta vilka som finns ombord på planet.

Kontakta flygbolaget

Om du har råkat stava fel när du beställt flygbiljetten ska du kontakta flygbolaget. Du har ingen rätt enligt lag att få ändra namnet i biljetten. I stället är det flygbolagets avtalsvillkor som avgör. Vissa flygbolag låter dig ändra namnet gratis medan andra flygbolag kan ändra namnet mot en avgift. Men i vissa fall kan du till och med vara tvungen att avboka biljetten och beställa en ny i rätt namn.

Det kan bli dyrt att ändra namnet i flygbiljetten så var noggrann när du gör din beställning.

Källa: Konsumentverket, Mars 2012

Lämna en kommentar