Nekad ombordstigning

Flygbolag har rätt att neka flygpassagerare att gå ombord på grund av överbokning. Men du har alltid rätt till assistans och service från flygbolaget om du nekas ombordstigning. EU:s regler ger dig även rätt till ekonomisk ersättning.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

När gäller EU:s regler?

EU:s regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. Reglerna gäller också när ett flygbolag från ett EU-land flyger in i EU. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd.

Avstå resan frivilligt

När ett flygplan är överbokat ska flygbolaget först och främst informera passagerarna om deras rättigheter. Efter det ska flygbolaget fråga passagerarna om någon är beredd att avstå från sin plats frivilligt i utbyte mot vissa förmåner. Passagerarna och flygbolaget kommer själva överens om vilka dessa förmåner är. De som frivilligt lämnar sina platser till andra passagerare har alltid rätt till samma service, assistans, återbetalning och ombokning som de som inte lämnar sina platser frivilligt. Däremot har de inte samma rätt till ekonomisk ersättning.

Om det inte finns tillräckligt många frivilliga som avstår från sina platser får flygbolaget mot passagerares vilja neka dem att gå ombord. Ofta väljer flygbolag att neka ombordstigning för de passagerare som checkat in sist.

Information

Flygbolaget ska alltid dela ut skriftlig information till passagerare som drabbas av nekad ombordstigning. Informationen ska innehålla fakta om dina rättigheter i EU och om hur man kontaktar den myndighet som har tillsyn över reglerna. I Sverige är det Konsumentverket som har tillsyn.

Service och assistans

Om du nekas ombordstigning har du alltid rätt till service och assistans, det vill säga hjälp från flygbolaget. Flygbolaget ska låta dig skicka två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till din destinationsort. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter, eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på en annan plats än du planerat, är flygbolaget också skyldigt att betala övernattning på hotell för dig. Flygbolaget ska dessutom stå för transporten mellan hotellet och flygplatsen.

Ersättning

Alla passagerare som mot sin vilja nekas att gå ombord har rätt till ersättning av flygbolaget. Läs mer om vilken ersättning du har rätt till i artikeln Så stor ersättning har du rätt till – nekad ombordstigning. Där kan även läsa om i vilka fall du inte har rätt till ersättning om ett flygbolag nekar dig att gå ombord.

Flygbolagets ansvar

En nekad ombordstigning gör ofta att passagerare försenas. Flygbolaget ansvarar för passagerares skador till följd av förseningar. Exempel på skador kan vara förlorad arbetsinkomst eller kostnader för köp som du har tvingats göra på grund att du blivit försenad.

Undantag

Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

Vart ska du vända dig?

Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en vanlig flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav.

Om du har rätt till kompensation i euro enligt EU:s regler och din flygning var del av en paketresa kan du vända dig till din paketresearrangör för att få hjälp med att kräva kompensationen. Om du inte vill få hjälp av din arrangör kan du på egen hand kontakta flygbolaget för att kräva kompensationen i euro.

Återbetalning eller ombokning

Om du mot din vilja nekas ombordstigning ska flygbolaget, förutom ersättningen i euro, erbjuda dig att välja mellan att

  • du får tillbaka kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja
  • din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt
  • din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

I vissa fall kan du få tillbaka dina pengar och få en fri returresa till avgångsorten snarast möjligt. Om din resa förlorat sitt syfte på grund av den inställda flygningen har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat.

Om resan ombokas ska den bokas om till en likvärdig resa. Om flygbolaget erbjuder dig en ombokning till den region du ska till men till en annan flygplats ska flygbolaget även bekosta din transport mellan flygplatsen du skulle ha kommit till och flygplatsen som du erbjuds att flyga till i stället. Om du hellre vill transporteras någon annanstans kan du komma överens med flygbolaget om att du kostnadsfritt transporteras dit från den nya flygplatsen.

Om din flygning ingår i en paketresa och du vill avbryta din resa och få en återbetalning ska du inte vända dig till flygbolaget, utan i stället till din paketresearrangör. För att du ska kunna få tillbaka pengarna för din paketresa måste dessutom den nekade ombordstigningen innebära ett väsentligt fel på paketresan.

Betalning från flygbolaget

Flygbolaget är skyldigt att betala ut återbetalning för biljettkostnader inom 7 dagar. Återbetalning av biljettkostnader och ersättningen i euro ska utbetalas antingen kontant, med elektronisk banköverföring, med bankgirering eller med check. Om du går med på det kan återbetalning ske genom tillgodokvitton eller på annat sätt.

Källa: Konsumentverket, Mars 2012

Lämna en kommentar