Enligt lagen består en paketresa av transport och övernattning eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst som utgör en stor del av arrangemanget. En turisttjänst kan till exempel vara en hotellövernattning med teaterbesök. Lagen gäller alltså inte när du bara köper en flygresa.
Lagen är tvingande om du reser som privatperson, vilket betyder att researrangören inte får ge dig sämre villkor än de som står i lagen.
Information före resan
Resekataloger och broschyrer ska vara tydliga och begripliga. Det ska finnas information om pris, resmål, transporter, inkvartering, måltider, resplan, inresebestämmelser, betalningsvillkor och villkor om minsta antal resenärer för resan.
Arrangörer och återförsäljare ska innan du ingår avtal informera dig om
- hälsobestämmelser som är aktuella inför resan
- pass- och visumbestämmelser
I god tid före avresan ska du också få information om
- transportarrangemang och försäkringsmöjligheter
- hur du kan komma i kontakt med arrangören eller återförsäljaren under resan
- hur anhöriga kan komma i kontakt med dig om du är underårig (under 18 år).
Om en arrangör eller återförsäljare inte lämnar denna information till dig, eller om informationen är bristfällig, kan de tvingas att lämna information.
Ändrade villkor före avresan
Du får häva avtalet om arrangören förklarar att han inte kommer att uppfylla vad han har åtagit sig och om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig.
Om arrangören avser att bryta avtalet eller vill ändra avtalsvillkoren, ska han underrätta dig snarast och lämna besked om din rätt att häva avtalet. Om du häver avtalet har du rätt till en annan paketresa som är likvärdig eller av högre kvalitet om arrangören eller återförsäljaren kan erbjuda detta.
Om du godtar en sämre ersättningsresa, har du rätt till ersättning för prisskillnaden. Avstår du från din rätt till ersättningsresa eller om en sådan resa inte kan erbjudas, ska du snarast få pengarna tillbaka.
Ändrade villkor efter avresan
Om det efter din avresa skulle visa sig att någon del av paketresan, till exempel en utflykt, inte kan genomföras, ska arrangören ordna ett lämpligt ersättningsarrangemang utan extra kostnad.
Det kan även uppstå andra fel på paketresan som innebär en försämring för dig. Då har du rätt till prisavdrag och ibland skadestånd. Men det krävs att du underrättar arrangören eller hans representant ”inom skälig tid” efter att du upptäckte felet. Om du framför befogade klagomål under resan, är arrangören eller hans lokala representant skyldiga att genast finna en lämplig lösning.
Arrangören får inte skylla på sina underleverantörer, exempelvis hotell eller bussföretag. Om något är fel måste alltid arrangören ta sitt ansvar gentemot resenären. Researrangören kan inte komma ifrån sitt ansvar enligt lagen genom att ta in en så kallad friskrivningsklausul i avtalet.
Källa: Konsumentverket, Mars 2012