Marknaden
På din marknad finns ett stort antal aktörer. Där finns kunder, konkurrenter, leverantörer, återförsäljare och olika distributionskanaler. Där finns också produkter och tjänster som kan ersätta det egna företagets produkter eller tjänster, men också olika typer av nätverk, värderingar, lagar och regler samt mycket mer.
Din marknad har också en geografisk dimension och kan vara lokal, regional, nationell eller global.
För att få ett grepp över den (lokala) marknad som du tänker verka på föreslår vi att du genomför en enklare marknadsundersökning. Genom en sådan kan du bland annat få reda på vad kunderna tycker om sina nuvarande leverantörer.
Kunder
Det gäller att kunna definiera företagets blivande kunder (vilken kundgrupp, kundsegment, som företaget vänder sig emot). Ett företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag har kanske bara ett fåtal kunder på hela mark- naden, medan företag som vänder sig direkt mot konsumenter kanske måste dela upp sin marknad i flera delmarknader.
Ett mål att sträva efter är att kunna sätta namn på alla tänkbara kunder. ”Dessa 60 kunder arbetar vi med, medan de övriga 95 tänkbara kunderna handlar av våra konkurrenter”.
Det är omöjligt att vara lika konkret om företaget är en butik. En dammodeaffär får definiera sina kunder som kvinnor, mer specifikt om inriktningen är specialiserad.
Konkurrenter
Som nystartat företag är det inte bara namnet på konkurrenterna man måste kunna utan det gäller att skaffa så mycket information som möjligt om dem. I slaget om marknaden gäller det att välja rätt strategi och taktik. Ju mer man vet om konkurrenterna, desto större är möjligheterna att kunna utmanövrera dem.
Slaget om marknaden (även den lokala marknaden) handlar om att få större marknadsandel, sälja fler produkter, bli mer dominerande på olika sätt.
Vidare till: 4. Arbetsuppgifter och 4. Kunskapstest