- Är marknaden i tillväxt eller är det en mogen marknad.
- Vilka omvärldsfaktorer påverkar, t.ex. är ny och strängare lagstiftning på gång?
- Är priserna pressade och lönsamheten låg?
- Finns det något/några företag som dominerar?
När du har beskrivit marknaden utifrån ett helhetsperspektiv fortsätter du med att berätta om ”din lokala marknad”. Frågeställningarna är oftast desamma. Finns det något/några företag som dominerar? Är något företag prisledande, det vill säga att de andra företagen rättar sig efter vilka priser som de sätter?
Om du kommer att arbeta på en lokal marknad, tänk då noga på hur den marknaden ser ut. Kunderna är inte alltid så lokalt förankrade som du tror.
Marknaden
och/eller
Vilka kommer att bli dina kunder
Vilka är dina blivande kunder? Kommer du att sälja till privatpersoner eller till andra företag? Kanske en kombination av båda?
Beskriv ordentligt vilka kunder (kundgrupp/segment) du vänder dig till. Är det mot företag bör du kunna namnen på dessa om de inte är allt för många små.
Ett exempel:
Om du ska öppna ett Café i en mindre stad duger det inte med att bara säga att kunderna är de som tycker om kaffe. Du måste tränga betydligt djupare ned i din kundanalys. Beroende på din inriktning kanske det är kundsegmentet ungdomar. Ungdomar mellan 15 – 20 år. Ungdomar med ett speciellt intresse? Hur många är dom, 1000 stycken eller 3000 stycken?
Kunder
Beskriv dina blivande konkurrenter
Beskriv vilka som är dina blivande konkurrenter. Deras styrka respektive svaghet. Vilka hot och möjligheter detta innebär för dig.
Desto mer du vet om dina konkurrenter, ju större är chansen att lyckas. Tänk på att din konkurrent kan finnas långt bort. Han kanske opererar över Internet, kanske till och med från ett annat land.
Konkurrenterna – vilka är de – deras styrka och svaghet?
Gör en enklare marknadsundersökning
När du startar ett företag måste du på ett eller annat sätt ta reda på saker som du inte vet om dina kunder och konkurrenter. Då man startar ett litet företag är det inte så vanligt att man gör en ”riktig” marknadsundersökning. Det kan dock vara till stor hjälp att fråga 10 – 20 personer för att få en uppfattning om hur det ligger till inom ett visst område.
Vidare till: 4. Introduktion och 4. Kunskapstest