Målet med marknadsföring är för de flesta företag att skapa tillväxt eller åtminstone hålla sig kvar på marknaden. Att finna fler kunder som köper av företaget samtidigt som tidigare kunder behålls.
Som nystartat företag är det naturligtvis tillväxt som gäller och för att vara så effektiv som möjligt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik.
Marknadsföring
För många är marknadsföring liktydigt med reklam, men marknadsföringsbegreppet är mycket vidare än så. Förenklat kan man säga att marknadsföring är allt det du gör för att finna dina kunder och behålla dem medan reklam är ett av verktygen för att visa att du finns till och har något att erbjuda.
När du startar ett företag får du vara beredd på att marknadsföringen av företaget kommer att ta en stor del av din tid i början. Du ska marknadsföra dig mot dina kunder så att de vet att du finns till, mot dina leverantörer för att få bra leveransvillkor.
Det finns fyra olika delar i marknadsföringsprocessen:
- Skaffa information och bygga upp en kunskap om marknaden och dess olika delar, genom t.ex. marknadsundersökningar.
- Analysera informationen, göra en marknadsplan och utifrån den välja strategi.
- Bestämma olika marknadsföringsinsatser, utforma handlingsplaner, t.ex. reklamkampanjer.
- Följa upp marknadsföringsinsatserna, analysera resultaten och öka på företagets kunskapen om marknaden, t.ex. utöka informationen i kundregistret.
Denna marknadsföringsprocess fortgår ständigt där de olika delarna integrerar i varandra. Genom att föra samman informationen i en marknadsplan skapas en struktur som är lätt att följa.
Ett företags reklam har många viktiga uppgifter. Några av de främsta är
- Hitta nya kunder som attraheras av budskapet och köper.
- Ge information om företagets produkter eller tjänster.
- Stödja försäljningen genom att ge kunder bakgrundsinformation och på det sättet underlätta vid den första kundkontakten.
- Skapa en positiv attityd (reaktioner) till företaget och dess produkter och tjänster.
Vi kan också bryta ned reklamens uppgift i tre delmål
- kunskap om företaget och dess produkter
- handling, fler köper företagets produkter
- attityd, skapa en positiv image kring företaget och dess produkter
Dessa mål går att göra mätbara vilket är en förutsättning för att företaget ska kunna veta vilken effekt ett visst reklambudskap haft.
Försäljning
De flesta av oss har lite olika uppfattningar om vad som ska räknas till försäljning. För somliga är det alla aktiviteter i ett företag som innebär en kundkontakt, eftersom de menar att varje handling som utförs mot kunden skapar positiva eller negativa signaler. För andra är det själva ”ordertagandet” som är försäljning medan allt annat mer är att betrakta som marknadsföring.
Det är viktigt att förstå att alla handlingar i ett företag samverkar för att en försäljning ska ske. Dålig service, leveransförseningar etc. kan minska försäljningen av en produkt, trots att själva produkten uppfyller eller överträffar kundens behov och krav.
Vidare till: 8. Arbetsuppgifter och 8. Kunskapstest