Copywriter

En copywriter, ofta förkortat copy, är en reklamskribent på en reklambyrå.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

På reklambyrå arbetar ofta en arbetsgrupp bestående av copywriter, art director och projektledare. Copywritern och art directorns gemensamma uppgift är att komma på en idé som lösning på kundens kommunikationsuppdrag. När idén väl tagits fram så ansvarar copywritern för textinnehållet och art directorn för formgivningen. Men copywriters finns även på webbyråer, inhouse på företag, eller som frilansare.

Tidigare kallade man en copywriter för reklamskribent (SAOL föreslår detta i stället för den engelska titeln). I dag finns inget svenskt ord för yrkesgruppen, utan för både den som är copywriter och den som är art director är det de engelska titlarna som gäller.[källa behövs] Exempel på vad en copywriter arbetar med är annonser i dagspress, veckopress och magasin, utomhus-reklam/affischer på stortavlor, abribus, bussar, tunnelbanor, spårvagnar, idé och manus till reklamfilm för bio och TV, Idé och manus till radioreklam, DR/DM (direktreklam och direktmarknadsföring), butiksreklam, broschyrer och foldrar, webbsidor, banners och kampanjsajter.

Läs mer om:
Marknadsföring
Reklam
Art director

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Lämna en kommentar