Enligt John Deighton, professor vid Harvard Business School och ordförande vid Marketing Science Institute, så används begreppet digital marknadsföring ofta felaktigt för att endast åsyfta marknadsföring via internetbaserade kommunikationskanaler.[1]
Många experter anser att den digitala marknadsföringen inte enbart kan ses som en enskild ny marknadsföringskanal. De hävdar att den digitala marknadsföringen kräver ett helt nytt förhållningssätt och förståelse av konsumentbeteende.[2]
Digitalbyråer ägnar sig åt digital marknadsföring och separerar inte strategierna utifrån vilka kanaler den förekommer i, utan utformar en övergripande strategi som kan appliceras på såväl digital som traditionell marknadsföring.
Noter
- ”John Deighton vid Harvard Business School definierar digital marknadsföring”. IMNorth. Läst 31 maj 2012.
- ”digital marketing definition from Financial Times Lexicon”. Financial Times. Läst 31 maj 2012.
Läs mer om:
Marknadsföring
Banner
Blogg
Mikroblogg
Sociala medier
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.