Denna typ av pall är framtagen genom samarbete inom UIC och ett flertal europeiska länder, däribland Sverige som har denna palltyp som standard vid lastningar. Vem som ursprungligen skapade den är okänt. Palltypen är från början först och främst avsedd för transporter på järnväg, men även landsvägstransporter med lastbil utgår från denna standard. Håligheten är designad så att en gaffeltruck kan lyfta den.
Storleken är vald för att rymmas i en lastbil med bredd 2,5 – 2,6 m, en järnvägs-vagn eller ett växelflak. Däremot passar de inte bra i en godscontainer med bredden 2,44 m (8 fot) utvändigt och 2,35 m invändigt, invändig längd 5,90 m. Det ryms endast 11 pallar i 20-fotscontainern, och 24 pallar i 40-fotscontainern.
I USA har man andra storlekar som passar bättre i containrar.
Historia
1920 konstruerar amerikanska företaget Clark en ”truclift” som kan lyfta upp till ett halvt ton med hydraulisk lyftanordning. 1928 tillverkar Clark föregångaren till gaffeltrucken. 1941 USA:s deltagande i andra världskriget ställer krav på logistik vilket resulterar i att Clark ställer om till krigsproduktion och deras gaffeltruckar används i armén för frakt av lådor med ammunition och förnödenheter. 1946 Kooperativa förbundet vill skapa effektivitet vilket gör att de startar ett företag för tillverkning av handdragna lyftvagnar som 2010 är världsledande på truckar. 1949 BT och SJ konstruerar den klassiska lastpallen för effektiva transporter på järnväg. Måttet 800 x 1200 mm standardiseras i hela Europa och kallas EUR.[1] 1956 introduceras containern av en amerikansk lastbilschaufför som körde tobak och bomull. Containrar kunde lastas mellan lastbil, tåg och båt. Lastpallar och containrar sparade tid och utrymme.[1]
Dimensioner
Längd 1200 mm -0/+3 mm
Bredd 800 mm -0/+3 mm
Höjd 144 mm -0/+2 mm
Vikten är cirka 22 – 25 kg i torrt tillstånd [2] [3].
Lastgränser
- Punktlast på 1000 kg.
- Jämnt fördelad last på 1500 kg.
Märkning
- Pallen är märkt på alla 6 sidoklossarna.
- Vänsterklossen är märkt med respektive lands järnvägsbolag.
- Mittklossen är märkt med:
– Tillverkarens ID-nummer.
– IPPC märkt Med HT eller MB för transport inom EU på någon av klossarna, vanligast på långsidans mittenkloss.
– Tillverkningsdatum. - Högerklossen är märkt med EUR inom en ellips.
Vid tillverkning av EUR-pall eller SJ-pall krävs att man använder certifierad pallspik utfärdat av DNV på uppdrag av Green Cargo.
Ej godkänd EUR-pall
En pall med dessa fel kan repareras:
- Saknar ett läsbart järnvägsmärke, EUR-märke eller ID-märkning på någon av sidoklossarna.
- Kloss eller bräda saknas.[4]
- Avbruten bräda.[4]
- Bräda har en så stor flisa att ett spikskaft syns.[4]
- En kloss är vriden så att den orsakar problem i hanteringen.[4]
En pall med dessa fel ska kasseras:
- Svårt förorenad av olja eller andra kemikalier.
- Uppfyller inte de korrekta dimensionerna (1200 -0/+3mm x 800 -0/+3mm x 144 -0/+2mm).[4]
- Blöt, möglig eller avger en stark lukt.
Noter
- [a b] [https://www.da.se/home/da/home.NSF/files/
DANOV13_17.pdf/$FILE/DANOV13_17.pdf ”Lastpallen som ändrade historien”]. da.se. 2010-11-01. Läst 2013-11-17. - Pallsidan Klassning av pallar
- EPAL – Mått och vikt
- [a b c d e] ”Sorteringsregler för EUR-lastpallar”. tya.se. 2010-06-10. Läst 2013-11-17.
Läs mer om:
Styckegods
Lastpall
Tara (vikt)
Denna artikel och bild omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.