Sökmotormarknadsföring

Sökmotormarknadsföring är betalda aktiviteter som syftar till att synliggöra företaget på sökmotorerna, till exempel köp av sponsrade länkar (köpt plats på sökmotorns träfflista) och sökmotoroptimering (hjälp att höja webbplatsens placering i det naturliga, även kallat det organiska, resultatet, det vill säga den plats på sökmotorträfflistan som man inte kan köpa plats på).

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Sponsrade länkar säljs i nätverk genom att man köper sökord av Google, Yahoo och Eniro som sedan placerar ut sökordsannonser både på egna men även på externa samarbetssajter. Man betalar sedan per klick vid en auktion, där man i förväg bestämmer det maximala pris man är beredd att betala per klick för ett specifikt ord i ett specifikt nätverk (Google, Yahoo eller Eniro).

Läs mer om:
Marknadsföring
Digital marknadsföring

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Lämna en kommentar