Pålägg och marginal
Pålägg
Pålägget är det som varuhandelsföretaget lägger ovanpå varukost- naden när de prissätter sina produkter. Pålägget beräknas genom att företaget summerar alla budgeterade indirekta kostnader (rörelsekostnader) och det man vill ha i vinst. Den summan divideras sedan med varukostnaden och görs om till procent för att det ska bli lätt att räkna pålägg på enskilda varor.
Varukostnaden är summan av varornas inköpspris och hemtagnings- kostnad (frakt och försäkring). Hemtagningskostnaden för en butik brukar inte vara särskilt hög eftersom frakt m.m. oftast ingår då en grossist levererar. Grossisten som själv är ett varuhandelsföretag kan ha höga hemtagnings- kostnader då varor kanske köps från andra sidan jordklotet (t.ex. frukt och grönsaker).
För prissättningen av en produkt se skissen nedan.
Exempel pålägg
En livsmedelsbutik budgeterar följande kostnader:
Varukostnad | 14 200 000 |
Löner | 2 100 000 |
Sociala avgifter | 900 000 |
Lokal | 350 000 |
Marknadsföring/reklam | 200 000 |
Kontorsmaterial | 20 000 |
Telefon | 20 000 |
Försäkringar | 30 000 |
Övriga kostnader | 40 000 |
Avskrivningar | 60 000 |
|
|
Summa rörelsekostnader | 3 720 000 |
Butikens önskade vinst är 500 000 kr
Pålägget i % som ska läggas på varorna räknas fram.
Pålägg = (3 720 000 + 500 000)/14 200 000 x 100 = 30 %
Butiken har fått möjlighet att köpa ett mycket effektivt tvättmedel från Tyskland för 20 kr paketet inkl. hemtagningskostnad. Priset till kund räknas fram:
Inköpspris | 20.00 |
Pålägg 30 % | 6.00 |
|
|
Försäljningspris | 26.00 |
Moms 25 % | 6.50 |
|
|
Pris till kund | 32.50 |
Fundera på vad som skulle hända butiken om varukostnaden under året blev 10000000 kr istället och pålägget inte ändrats. Om den blev 20000000 kr.
Marginal
Alla varuhandelsföretag använder begreppet marginal. Marginalen kan beräknas på en enskild vara, en varugrupp eller för hela företaget (butiken). Marginalens storlek varierar kraftigt mellan olika branscher.Marginalen eller bruttovinsten som den också kallas är ett lönsamhetsmått och visar hur bra det har gått för företaget, en varugrupp, vara etc.
Marginalen i kronor anges som försäljningsintäkten minus varukostnaden.
Marginalen i % (marginalprocent) är marginalen i kronor satt i förhållande till försäljningsintäkten.
Marginalen ska täcka företagets rörelsekostnader (löner, hyra, reklam etc.) och önskad vinst.
Läs mer om:
Kalkylering
Grundläggande begrepp
Nollpunkten och resultatdiagram
Självkostnadskalkyl
Bidragskalkyl
Timkostnadskalkyl
Investeringskalkyl