Från idé till ett företag
För att se om din idé håller föreslår vi att du gör en affärsplan. Naturligtvis behöver du en affärsplan för att styra ditt företag, då du går till banken för att låna pengar med mera, men det viktigaste är ändå den process som du genomgår då du arbetar med affärsplanen. Saker som du inte tänkt på dyker upp och du inser säkert att du glömt att fråga lämpliga personer om råd.
Det finns mycket att tänka på:
- Marknaden. Finns det tillräckligt med kunder och är de villiga att köpa min produkt eller tjänst? Vilka är konkurrenterna och vad är de bra respektive mindre bra på?
- Lagar och regler, och krävs det något slag av tillstånd för att jag skall få bedriva min verksamhet?
- På vilket sätt ska jag bli konkurrenskraftig? Finnas på rätt plats, ha ett konkurrenskraftigt pris, bättre service etc. än konkurrenterna?
- Hur mycket kapital behöver jag och hur ska jag få tag i det?
- Min budgeterade försäljning minus budgeterade kostnader – räcker det till en acceptabel lön för mig?
När du arbetat igenom din affärsplan tror vi att du har fått en betydligt bättre bild över din möjlighet att lyckas. Kanske har du tvingats justera lite mot din ursprungliga idé, men du känner nu att den bär och att det finns ett behov på marknaden för din produkt och/eller tjänst.
Registrering och F-skatt
Du har nu bestämt dig för att starta ett företag. Det har blivit dags att skaffa nödvändiga handlingar.
Det första du bör göra är att registrera företaget hos Bolagsverket. OBS! Det är inte nödvändigt att registrera en enskild firma, det räcker med att registrera företaget hos Skatteverket.
Kanske måste du ta patent eller varumärkesskydda din produkt. Detta görs hos PRV, Patent och Registreringsverket.
Beställ inget reklammaterial, brevpapper, visitkort etc. förrän registreringen är klar. Det vore ju förargligt att få kasta alltihop om nu inte ditt första namnförslag blir godkänt.
Nästa steg är att lämna en Skatte- och Avgiftsanmälan till Skatteverket. Det är från dem du får ditt F-skattebevis d.v.s. ”körkortet för företagare”. I samband med detta blir du också momsregistrerad.
Lättast är att registrera företaget och göra en Skatte- och Avgiftsanmälan via webbplatsen verksamt.se. Här hittar du information och e-tjänster från flera myndigheter på ett ställe.
Behöver du något tillstånd (t.ex. alkoholtillstånd) har det blivit dags att skaffa det.
Bankgiro är också lämpligt att skaffa snarast. Du vill väl att dina kunder lätt ska kunna betala dig. Glöm inte heller att försäkra ditt företag.
Du får inte heller glömma att ta kontakt med Försäkringskassan och tala om att du startat ett företag. De vill ha in uppgifter om beräknad inkomst och om du kommer att ha anställda.
Sedan är det bara att köra igång – Lycka till !