Att synas på Internet
Om vi börjar med själva webbsidan måste du ha lagt in ”metataggar” med information (nyckelord) om vad din sida innehåller. De olika sökmotorer som finns har ”robotprogram” som ligger ute och samlar in information om hemsidor. Det är bland annat i metataggarna de finner den informationen. För att vara på den säkra sidan och snabbt få in din e-handelsplats på sökmotorerna, välj ut de viktigaste, gå till deras sidor och anmäl din handelsplats.
Här ser du exempel på denna sidas metataggar:
<meta name=”description” content=”Försäljning via Internet, e-handel, att synas på Internet – optimeringstips.”>
<meta name=”keywords” content=”försäljning, e-handel, e-handelssida, optimeringstips”>
Glöm inte titelraden och informationen du vill ska stå där:
<title>Försäljning via Internet, e-handel, att synas på Internet – optimeringstips.</title>
Det finns också en hel del portaler (länklistor med korta förklaringar) som är specialiserade på enbart e-handelsföretag. Anmäl dig även till dessa.
Att använda sig av reklambanners (små annonser) på andras hemsidor är även det en möjlighet för att synas och ett ”musklick” på den leder den intresserade till din e-handelssida. Google AdWords är exempel på online-annonsering som har vuxit enormt.
På Internet finns även diskussionsgrupper och nyhetsgrupper som ofta är knutna till ett intresseområde. Deltag i de grupper som kan vara intresserade av dina produkter eller tjänster och marknadsför ditt företag där.
Att synas i sociala medier kan vara viktigt – Facebook t.ex.
Utnyttja e-post för att skicka ”direktreklam” till utvalda personer eller företag och berätta om vad ditt företag har att erbjuda.
Viktigt är också att utnyttja alla de vanliga reklammedia som finns utanför Internet. Annonser i lämpliga tidningar och facktidskrifter, lokalradio, få tidningar att skriva om att du öppnar en e-handelsplats, annan PR, visa upp sig på mässor är några exempel.
Några optimeringstips riktade mot sökmotorer
- Webbadressen till sidan. Gärna kopplat till det du säljer. Exempelvis bilspecialisten om det är bilar du håller på med.
- Nyckelord i undersidornas webbadress.
- Utnyttja metataggarna.
- Nyckelord i rubriker.
- Fet stil, kursiv stil, understrykningar i texten för att markera nyckelord.
- Få andra att lägga in en länk till din webbplats.
- Informativ text. Tips och trix.
Hur gör andra, se och lär
Innan ditt företag börjar med e-handel föreslår vi en tids surfande bland e-hand- elsföretag. Välj inte bara företag som har likartade produkter eller tjänster som det ditt företag kommer att erbjuda. Andra företag kan ha gjort smarta lösningar och av detta kan man lära sig mycket.
Titta på hur företagen erbjuder sina produkter eller tjänster och hur du lockas att besöka vissa sidor. Ibland kan det också framgå vilken programvara/system man använder sig av. Tänk även på hur de grafiskt är uppbyggda och hur lätt det är att navigera på dem.
På vilket sätt tar de betalt? Jämför e-handelssidor mellan olika länder.
Läs mer om:
Utformning av e-handelsplatsen
e-handel – konsumentperspektiv