Försäljningsbudgeten visar budgeterade bruttovinsten
En försäljningsbudget görs per år och visar företagets långsiktiga förmåga att sälja sina produkter och/eller tjänster på marknaden. Samtliga siffror i budgeten är exklusive moms.
I försäljningsbudgeten görs en sammanställning över den planerade försälj- ningen och de kostnader som är direkt relaterade till produkten/tjänsten, t.ex. varuinköp, transportkostnader, utveckling av tjänsten.
Och som allt budgetarbete gäller det att noga ha analyserat marknaden för att få så bra underlag som möjligt till de beräkningar som görs.
Uppställningen av försäljningsbudgeten
Budgetprocessen startar med att beräkna hur stor försäljningen av produkten, tjänsten, varorna etc. förmodas bli. Därefter beräknas de kostnader som är direkt relaterade till detta. Företaget måste utgå från sina kalkyler som t.ex. visar en tillverkningskostnad, varuinköpskostnad etc.
För att underlätta är det lämpligt att budgetera på produkt eller produktgrupper, tjänst eller tjänstegrupper. Antalet produkter (varor) och tjänst/tjänster som företaget tillhandahåller får avgöra detta.
För en blomsteraffär kan till exempel följande varugrupper användas
Försäljning av snittblommor
Försäljning av krukväxter
Försäljning av krukor
Uthyrning av blomsterarrangemang
…
Kostnad inköp snittblommor
Kostnad inköp krukväxter
osv
Exempel
Försäljningsbudget för Blomsterfröjd AB år 2014.
Försäljning snittblommor | 440 000 | |
Försäljning krukväxter | 160 000 | |
Försäljning krukor | 18 000 | |
Försäljning blomsterarrangemang | 52 000 | |
Försäljning övrigt | 15 000 | |
Försäljning summa | 685 000 | |
Inköp snittblommor | 210 000 | |
Inköp krukväxter | 50 000 | |
Inköp krukor | 5 000 | |
Inköp förpackningsmaterial | 12 000 | |
Inköp övrigt | 14 000 | |
Inköp summa | 291 000 | 42 % |
Bruttovinst (marginal) | 394 000 | 58 % |