Uppdaterades:
Att sälja via telefonen är många gånger ett effektivt och ekonomiskt alternativ för företag. Där produkten eller tjänsten inte är för komplex, produkten/tjänsten välkänd eller att företaget är välkänt, ger en bra utgångspunkt för telefonförsäljning. Även repetitionsförsäljning till redan befintliga kunder går utmärkt att göra via telefonen.
De flesta butiker betraktas idag som mer eller mindre självbetjänings- butiker. Många gånger är det bara personerna som finns i kassan som är tillgängliga för frågor och hjälp. Är det kö i kassan vill kanske inte den som har en fråga besvära utan går sin väg istället. Detta är naturligtvis ett dilemma.
Ett företag har oftast flera ekonomiska mål det vill uppnå, t.ex. en viss vinst, en viss räntabilitet på insatt kapital, en viss kapitalomsättningshastighet. För att effektivt nå dessa mål finns rutiner och metoder i företaget som används för att planera och följa upp den ekonomiska verksamheten. Ettexempel på att snabbare nå ett ekonomiskt mål kan vara att utarbeta nya och effektivare faktureringsrutiner.
Uppdaterades:
Alla gör kalkyler. Du som privatperson gör en kalkyl över vad semesterresan kommer att kosta. Staten gör kalkyler över vad olika reformer kommer att kosta och hur de ska finansieras. Företag gör kalkyler över vad tillverkningen av en produkt kostar, vilken marginal som ska tas ut på en produkt, vilket timpris som ska offereras, om en investering är lönsam, kostnaden för ett projekt o.s.v. Kalkyler görs både före och efter ett beslut.
För dem som bedriver enskild näringsverksamhet finns det två möjlig- heter att sköta bokföringen på. Den ena är faktureringsmetoden och den andra är kontantmetoden och är en enklare metod än den som kallas huvudmetoden, det vill säga faktureringsmetoden. För att få använda kontantmetoden får inte den enskilda firman ha en nettoomsättning som överstiger tre miljoner kronor.
Uppdaterades:
Ute på marknaden råder det ett "krig". Slaget handlar om att få större marknadsandel, sälja fler produkter, bli mer dominerande på olika sätt. Alla aktiviteter genomförs för att företaget ska tjäna mer pengar eller få tillväxt på konkurrenters bekostnad. Redskapen är inte vapen utan re- klam, PR, produktutveckling, nya distributionssätt etc.
Uppdaterades:
Det gäller att kunna definiera företagets marknad (vilken kundgrupp företaget vänder sig emot). Ett företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag har kanske bara ett fåtal kunder på hela marknaden, medan företag som vänder sig direkt mot konsumenter kanske t.o.m. måste dela upp sin marknad i flera delmarknader.