Uppdaterades:

Att få fram ett stort antal adresser (telefonnummer) till företag inom målgruppen brukar inte vara det svåra. Flera företag är specialiserade på att skräddarsy adressregister åt kunder.

Uppdaterades:

Att sälja via telefonen är många gånger ett effektivt och ekonomiskt alternativ för företag. Där produkten eller tjänsten inte är för komplex, produkten/tjänsten välkänd eller att företaget är välkänt, ger en bra utgångspunkt för telefonförsäljning. Även repetitionsförsäljning till redan befintliga kunder går utmärkt att göra via telefonen.

De flesta butiker betraktas idag som mer eller mindre självbetjänings- butiker. Många gånger är det bara personerna som finns i kassan som är tillgängliga för frågor och hjälp. Är det kö i kassan vill kanske inte den som har en fråga besvära utan går sin väg istället. Detta är naturligtvis ett dilemma.

Ett företag har oftast flera ekonomiska mål det vill uppnå, t.ex. en viss vinst, en viss räntabilitet på insatt kapital, en viss kapitalomsättningshastighet. För att effektivt nå dessa mål finns rutiner och metoder i företaget som används för att planera och följa upp den ekonomiska verksamheten. Ettexempel på att snabbare nå ett ekonomiskt mål kan vara att utarbeta nya och effektivare faktureringsrutiner.

Uppdaterades:

Alla gör kalkyler. Du som privatperson gör en kalkyl över vad semesterresan kommer att kosta. Staten gör kalkyler över vad olika reformer kommer att kosta och hur de ska finansieras. Företag gör kalkyler över vad tillverkningen av en produkt kostar, vilken marginal som ska tas ut på en produkt, vilket timpris som ska offereras, om en investering är lönsam, kostnaden för ett projekt o.s.v. Kalkyler görs både före och efter ett beslut.

För dem som bedriver enskild näringsverksamhet finns det två möjlig- heter att sköta bokföringen på. Den ena är faktureringsmetoden och den andra är kontantmetoden och är en enklare metod än den som kallas huvudmetoden, det vill säga faktureringsmetoden. För att få använda kontantmetoden får inte den enskilda firman ha en nettoomsättning som överstiger tre miljoner kronor.

För att kunna bokföra och redovisa på rätt sätt krävs kunskap om några viktiga begrepp. Begreppen används även i budgetarbetet så det finns all anledning att lära sig dem. Det är bland annat tre viktiga begreppspar som används.

Uppdaterades:

I detta avsnitt går vi igenom bokföringens grunder. Hur en verifikation konteras i debet och kredit, vad grundbok och huvudbok står för, viktiga begrepp som måste förstås, kontoplanens uppbyggnad m.m.

Uppdaterades:

Generellt är företag dåliga på att följa upp sina aktiviteter. Om företaget inte vet varför en kampanj gick bra eller blev en flopp, vet det inte heller hur det ska agera nästa gång.

Uppdaterades:

En handlingsplan är den konkreta plan som på kort sikt styr arbetet i företaget. Den är uppbyggd av de olika aktiviteter som ska göras, vilka tillsammans ska leda fram till de mål företaget ställt upp på både kort och lång sikt.

Uppdaterades:

De strategiska beslut företaget tar ska vara långsiktiga och gälla för flera år. Vi kan säga att det handlar om företagets långsiktiga agerande på marknaden.

Uppdaterades:

Alla företag har ett eller flera mål med sin verksamhet. Kanske är målet att företaget ska växa för att uppnå en viss marknadsandel, uppnå en viss lönsamhet, att alla ska trivas i företaget etc.

Uppdaterades:

Det är inte särskilt vanligt att en producent säljer direkt till en konsument, åtminstone inte då det gäller varor. Tjänster däremot är vanligare att de säljs direkt, exempelvis tjänster producerade av en frisör, tandläkare, bilreparatör, advokat.

Uppdaterades:

Det gäller att bevaka sina leverantörer. Kan tyckas vara ett hårt ord men innebörden är helt enkelt att veta så mycket som möjligt om sina leverantörer.

Ute på marknaden råder det ett "krig". Slaget handlar om att få större marknadsandel, sälja fler produkter, bli mer dominerande på olika sätt. Alla aktiviteter genomförs för att företaget ska tjäna mer pengar eller få tillväxt på konkurrenters bekostnad. Redskapen är inte vapen utan re- klam, PR, produktutveckling, nya distributionssätt etc.

Det gäller att kunna definiera företagets marknad (vilken kundgrupp företaget vänder sig emot). Ett företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag har kanske bara ett fåtal kunder på hela marknaden, medan företag som vänder sig direkt mot konsumenter kanske t.o.m. måste dela upp sin marknad i flera delmarknader.

Uppdaterades:

Då man går igenom det egna företagets förutsättningar för att lyckas på marknaden är det viktigt att vara ärlig och objektiv. Det gäller att analysera företagets starka och svaga sidor samt se de möjligheter och hot som finns.