Beskriv företagets ekonomiska nuläge samt utvecklingen de senaste 3-5 åren. Det är även viktigt att under innevarande år visa på eventuella avvikelse från budget och förklara orsakerna till detta.

I princip alla företag har ingått avtal av olika slag. Gör en systematisk uppställning och beskrivning över vilka viktiga avtal som företaget ingått. Glöm inte de försäkringar som företaget har tagit.

Kraven när det gäller miljön har ökat under de senare åren. Beskriv företagets eventuella påverkan på miljön och vilka åtgärder som har, eller kommer att, åtgärdats.

Beskriv företagets resurser när det gäller lokaler, fastigheter och mark. Var är de fysiskt placerade, äger företaget resurserna, hyrs de etc.

Leverantörer är en nyckelfaktor för de flesta företag. Det är viktigt att beskriva den relation som finns mellan företaget och dess leverantörer.

Beskriv hur företaget producerar, utför, sina produkter och/eller tjänster. Om produktionen sker helt eller delvis i egen regi, om underleverantörer utnyttjas etc. Beskriv också företagets övergripande strategi när det gäller produktion.

Företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag har kanske bara ett fåtal kunder på hela marknaden, medan företag som vänder sig direkt mot konsumenter kanske t.o.m. måste dela upp sin marknad i flera delmarknader.

Här beskrivs på ett objektivt sätt konkurrenterna på marknaden, i alla fall de som är huvudkonkurrenter. De gäller att beskriva deras likheter och olikheter gentemot det egna företaget.

Någon måste övertyga kunden att det är just er produkt eller tjänst som han skall köpa. Denna säljorganisation kan vara mer eller mindre definierad, från ägaren i ett litet företag till en stora säljkårer. Beskriv hur företagets säljorganisation är uppbyggd och hur försäljningsarbetet fungerar.

Beskriv företagets bransch, marknad, och vilka viktiga faktorer det är som påverkar utvecklingen. Var i livscykeln befinner sig branschen, är den mogen eller är det en relativt ny bransch såsom IT?

Grunden för företagets verksamhet ligger i de produkter och/eller tjänster som företaget presterar. Beskriv produkterna/tjänsterna på ett sådant sätt att läsaren får en bra bild av nuläget, hur dessa förhåller sig i en jämförelse med konkurrenterna, och vilka substitut som finns på marknaden.

Här beskrivs företagets övergripande organisation. Är företaget en koncern (består av flera juridiska enheter)? Börja beskrivningen utav denna koncernstruktur.

Vilka är det som styr företaget? Beskriv personerna i ledningsgruppen, komplettera gärna med ett organisationsschema.

Vem äger företaget - en eller flera? Finns det kompanjonavtal eller aktieägaravtal som reglerar förhållandet mellan ägarna?

Beskriv på ett objektivt sätt den historiska bakgrund som företaget har och nuläget. Viktiga delar är, om grundarna, hur produkter/tjänster utvecklats, den ekonomiska utvecklingen, kort om marknadens utveckling och problem som funnits.

Företagets affärsidé är den plattform utifrån vilket allt annat utgår. Den är vägledande och talar övergripande om hur företaget skall nå sina uppsatta mål.

Uppdaterades:

Vid internationell handel känner avtalsparterna oftast inte till de leveransvillkor som gäller på respektive motparts hemmamarknad. Internationell Chamber of Commerce (ICC) utger ett regelverk för internationella leveransvillkor, så kallade Incoterms.

Uppdaterades:

Din beställning är genomförd. Att följa upp ett inköpsavtal innebär ett flertal olika saker. Från att bevaka leveransen (leveranserna) - till att som inköpare hålla kontakt och utveckla ett förhållande med någon eller några personer hos leverantören.