Uppdaterades:

En handlingsplan är den konkreta plan som på kort sikt styr arbetet i företaget. Den är uppbyggd av de olika aktiviteter som ska göras, vilka tillsammans ska leda fram till de mål företaget ställt upp på både kort och lång sikt. 

Här är exempel på några kända svenska företags affärsidéer, mål och strategier. Informationen är hämtad ur respektive företags årsredo- visning och/eller webbplats. Trots att detta är stora och kända företag finns mycket "att lära" då du formulerar dina egna (mer blygsamma!!) mål.

Här är exempel på några kända svenska företags affärsidéer, mål och strategier. Informationen är hämtad ur respektive företags årsredo- visning och/eller webbplats. Trots att detta är stora och kända företag finns mycket "att lära" då du formulerar dina egna (mer blygsamma!!) mål.

Uppdaterades:

Alla företag har ett eller flera mål med sin verksamhet. Kanske är målet att företaget ska växa för att uppnå en viss marknadsandel, uppnå en viss lönsamhet, att alla ska trivas i företaget etc.

Uppdaterades:

Det är inte särskilt vanligt att en producent säljer direkt till en konsument, åtminstone inte då det gäller varor. Tjänster däremot är vanligare att de säljs direkt, exempelvis tjänster producerade av en frisör, tandläkare, bilreparatör, advokat.

Uppdaterades:

Det gäller att bevaka sina leverantörer. Kan tyckas vara ett hårt ord men innebörden är helt enkelt att veta så mycket som möjligt om sina leverantörer.

Uppdaterades:

Det är inte alltid alldeles lätt att beskriva företagets konkurrenter. De företag som direkt konkurrerar med en liknande produkt eller tjänst är det inte särskilt svårt att hitta, men företag som konkurrerar på behovsnivån är det ibland svårare att bestämma, och även analysera effekterna av.

Uppdaterades:

Vad vet du och ditt företag om era kunder? Vilka är det som köper företagets produkter/tjänster och vilka behov tillfredsställer företaget genom dessa?

Då man går igenom det egna företagets förutsättningar för att lyckas på marknaden är det viktigt att vara ärlig och objektiv. Det gäller att analysera företagets starka och svaga sidor samt se de möjligheter och hot som finns. Naturligtvis gäller det att förstärka och befästa de starka sidorna, utveckla de svaga sidorna till att bli starkare, utnyttja de möjligheter som finns samt undvika/avvärja hot. 

Uppdaterades:

Hur ser det ut på marknaden just nu för företagets produkter/tjänster? Vilka är våra kunder och vilka är våra konkurrenter? Hur fungerar vår distribution? Är våra leverantörer de rätta?

Uppdaterades:

Här är exempel på några kända svenska företags affärsidéer. Informationen är hämtad ur respektive företags årsredovisning och/eller webbplats. Trots att detta är stora och kända företag finns mycket "att lära" då ditt företag formulerar sin egen affärsidé.

Uppdaterades:

Företagets affärsidé är den plattform utifrån vilket allt annat utgår. Den är vägledande och talar övergripande om hur företaget ska nå sina uppsatta mål. I marknadsplanen utformar företaget inte sin affärsidé, men använder den som bas i det övriga arbetet.

Uppdaterades:

Marknadsföring går ut på att finna fler kunder som köper av företaget, samtidigt som tidigare kunder behålls. För att skapa tillväxt på ett effektivt sätt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik. 

Uppdaterades:

De finns två metoder för att samla in marknadsdata. Den ena är att kommunicerar med de svarande, den andra är att observerar beteendet hos personer. När det gäller den sista metoden är det enbart beteendet som kan studeras, inte kunskaper, värderingar eller åsikter. Då man vill fråga kan följande metoder användas: Brevenkäter Telefonintervjuer Personliga intervjuer...

Uppdaterades:

Beroende på vilken inriktning företagets undersökning ska ha, styr det också hur många ni ska fråga. Explorativ undersökning Precis som namnet antyder är detta en utforskande undersökning. Den används då det gäller att skapa sig en grundläggande kunskap över ett visst område. Ibland kallas detta för förstudie eller förundersökning. Kan med fördel användas då man...

Uppdaterades:

Här beskrivs den grundläggande kunskap som behövs för att göra egna marknadsundersökningar, samt vad företaget bör tänka på och kunna då en undersökning köps från något undersökningsföretag. Precisera undersökningsuppgiften Det första du (företaget) ska göra är att precisera undersökningsuppgiften. Detta innebär att du ska fundera på vad det är ni verkligen vill ha svar på....

Uppdaterades:

Tillgängliga informationskällor är många, från det egna företaget till köpta undersökningar av specialiserade undersökningsföretag. Internet har också blivit en viktig informationskälla på många olika sätt. Det egna företaget Det finns en mängd information som kan hämtas ur alla de affärshändelser som företaget genomför. Från redovisningsdata och försäljningsdata går det att utläsa mycket. Hur är efterfrågan...