Uppdaterades:
Volontär är en person som erbjuder sina tjänster frivilligt och utan att kräva någon betalning, oftast organiserat genom en frivilligorganisation. Man kan vara volontär både i Sverige och utomlands. I Sverige idag kallas volontärerna ibland för frivilliga, ideella eller aktiva medlemmar. Men en volontär kan inte, till skillnad från en medlem, även påverka organisationen via demokratin (årsmöten, val etc). Inom utvecklingssamarbete/bistånd benämns även personer som har utlandsuppdrag med lön som volontärer.
Uppdaterades:
Vittnesförbud innebär att det allmänna ej kan tvinga en person att avlägga vittnesmål. Vittnesförbud gäller exempelvis vid absolut tystnadsplikt, vilket exempelvis innebär att om en präst inom ett trossamfund, eller någon som har motsvarande ställning, fått förtroenden i enskild själavård eller bikt får denne inte höras som vittne. För advokater, läkare, tandläkare, barnmorskor, sjuksköterskor, psykologer, psykoterapeuter och familjerådgivare enligt socialtjänstlagen gäller att dessa endast får höras som vittnen om något som de fått veta i samband med sin yrkesutövning endast om det är medgivit i rättegångsbalken eller om den, till vars förmån tystnadsplikten gäller, har samtyckt till att yrkesutövaren hörs som vittne. [1]
Uppdaterades:
Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Ordet härstammar från latinet[1], där det betyder vinskörd (vin-tid). Via franska och medelengelska har ordet fått utökad betydelse såsom "gammal fin kvalitet" och "gammal fin årgång". Termen vintage är etablerad för vin som är lagrat och oftast gjort på de bästa druvorna (på svenska årgångsvin). Ursprungligen syftade termen enbart på vin, men har senare kommit att användas även om andra typer av varor, såsom bilar (särskilt från åren mellan världskrigen, till skillnad från äldre som kallas veteranbilar), musik och musikinstrument, böcker, filmer och så vidare.
Vidimera innebär att bevittna och bestyrka en avskrifts eller kopias överensstämmelse med originalet.[1] Ordet innebär även, i ett allmännare sammanhang, att bekräfta riktigheten i något. När det gäller exempelvis kopierade betygshandlingar, så innebär vidimeringen att två personer andra än en själv genom underskrift, namnförtydligande och telefonnummer direkt på kopian intygar att den stämmer överens med originalet. Ordet vidimera härstammar från latinets vidi, som betyder jag har sett.
Uppdaterades:
Videocommunity är den samlade benämningen på webbcommunityn med inriktning på videoklipp. De ger användarna möjlighet att ladda upp videoklipp och erbjuder besökare att titta på videoklippen. Videoklippen sparas på webbplatsens server. Det vanligaste är att andra användare kan komma åt videoklippen och även distribuera dem på sin blogg eller webbplats, men det förekommer också slutna videocommunityn där endast medlemmar har tillträde.
Uppdaterades:
Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av personligt skapande, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet.
Uppdaterades:
Varumärkesidentitet är ett av de element som styr hur människor uppfattar ett varumärke, det vill säga att den skapar en image. Identiteten är själva själen i ett varumärke och är svår att förändra när man en gång bestämt sig, åtminstone inte utan stora förluster i tid och pengar. Syftet är att skapa relationer och lojalitet i målgruppen. En varumärkesidentitet är komplex, den verkar på flera olika nivåer. Den består åtminstone av en kärnidentitet och en utvidgad identitet. I centrum av identiteten ligger kärnvärdena, det vill säga den absoluta själen eller essensen av varumärket. Där ligger de associationer och värden som förblir desamma när varumärket utvecklas över tiden. Kärnvärdena är i stort sett konstanta och måste kunna motstå tillfälliga förändringar som kan beröra de övriga delarna av identiteten.
Uppdaterades:
Ett varumärke är ett namn, en symbol eller ett tecken, som används för att identifiera produkter eller tjänster. Varumärken är en typ av immateriell tillgång. De är ofta skyddade genom ett varumärkesskydd eller helt enkelt genom att varumärket är känt av allmänheten. Varumärke har en grundläggande betydelse för individualisering av ett visst företags produkt och för dess marknadsföring. Märket blir härigenom bärare av produktens positiva intryck hos konsumenten.[1]
Varuförfalskning (kopior, på engelska copies, counterfeits, replicas och knockoffs) omfattar förfalskning av konsumentvaror av alla de slag, vilka sedan utges för att vara äkta vara. Det kan gälla kläder/accessoarer såsom märkesväskor och klockor, möbler, läkemedel, förbrukningsartiklar (såsom tandkrämer) pennor, kameror med mera. Varumärkesförfalskning är inte detsamma som så kallad parallellimport, som är en noga kontrollerad verksamhet av hundraprocentigt likadana eller likvärdiga produkter. Vid parallellimport sker inga intrång på patent eller registrerade varumärken. OECD:s definition av förfalskade varor är varor som har tillverkats i syfte att imitera kända produkter för att förleda konsumenter.[1]