Uppdaterades:
Reklamskatt är en svensk punktskatt på reklam som sprids inom Sverige. Reklam är i denna mening "ett meddelande som används i kommersiell verksamhet och har som huvudsyfte att sälja en vara eller tjänst". Annonser i tidningar, annonsblad, affischer, skyltar på fordon, bioreklam, etc omfattas av skatten. Annonsering på tv-reklam, radioreklam och Internet är dock undantagen. Tidningar och tidskrifter har också ett grundavdrag på 50 miljoner vilket innebär att de flesta mindre tidningar och tidskrifter slipper betala reklamskatt.
Uppdaterades:
Reklamombudsmannen är en stiftelse som arbetar för hög etik i reklam och marknadskommunikation. Till Reklamombudsmannen kan alla vända sig med klagomål på reklam och företag och organisationer ges möjlighet till vägledning i marknadsetiska frågor. Reklamombudsmannen finansieras av marknadens aktörer genom frivilliga avgifter och är en del av näringslivets självreglerings-system. Reklamombudsmannen är inte en statlig myndighet.
Uppdaterades:
En redare är en person som är "herre över driften av ett fartyg". Ett flertal mycket viktiga rättsbegrepp är kopplade till redarstatusen i bl.a. sjölagen. Vilken typ av fartyg som disponeras över saknar i princip betydelse för att en person kallas för redare; det kan vara fråga om såväl ett oceangående fraktfartyg som en privat segelbåt. Företag som bedriver handelsjöfart kallas rederi. I sjölagen delas rederierna upp i rederi och partrederi där två eller flera personer avtalar om att bedriva handelssjöfart med eget fartyg.
Uppdaterades:
Recession är i nationalekonomiska sammanhang en mild lågkonjunktur. En svårare lågkonjunktur brukar benämnas depression. Ordet är synonymt med nedgång eller avmattning. I nationalekonomisk mening innebär recession att det blir en avmattning av ett lands ekonomiska utveckling. Tecken på att ett land är i recession kan exempelvis vara kraftigt minskad BNP-tillväxt, minskade investeringar och stigande arbetslöshetstal.
Uppdaterades:
Företag som arbetar med varuhandel räknar med pålägg och marginal. Den direkta kostnaden är varukostnaden medan övriga kostnader är indirekta och brukar kallas rörelsekostnader. Vid priskalkylering gör företaget (oftast en butik) ett pålägg för rörelsekostnaderna samt önskad vinst ovanpå varukostnaden.