Uppdaterades:

Personalutrymmen är sådana utrymmen som är till för att förse anställdas behov, till exempel vila, äta och ta hand om personlig hygien. Personalutrymmen innefattar bland annat lunchrum, vilorum, toaletter och tvättrum, omklädningsrum och övernattningsrum.

Uppdaterades:

Företagskontoret och kontorslandskapet är idag i ständig förändring. De flesta företag går ifrån den traditionella cellkontorslösningen och rör sig mot aktivitetsbaserade lösningar med fokus på öppenhet och flexibilitet. Förändringarna lättar på kraven på kontorets storlek i kvadratmeter men ställer istället krav på ledarskap, planlösning och it-lösningar.

Uppdaterades:

ABC-kalkyl, från engelskans Activity Based Costs, är en typ av självkostnadskalkyl. På svenska är dess fullständiga namn aktivitetsbaserad kostnadskalkyl.

Allt fler företag idag väljer att gå över till digitala kvitton och fakturor. De senaste åren har det också skett en frammarsch av nya Fin-tech bolag och lösningar som gör det enkelt att skanna in och hantera sina kvitton och fakturor digitalt. Men vilka regler är det egentligen som gäller när det kommer till arkivering och redovisning av dessa räkenskapsuppgifter?

Beroende på vilken verksamhet som ska startas upp behövs olika stort kapital. Men de flesta är i behov av något slags startkapital när företaget ska komma igång. En del har sparat under flera år för att till slut kunna ta steget – detta medan andra får hitta mer kreativa lösningar.

När du pensionssparar brukar du kunna välja mellan traditionella försäkringar och fondförsäkringar. Den största skillnaden mellan dem är att du i fondförsäkringar kan påverka hur dina pengar placeras och som standard har en högre aktieandel. Traditionella försäkringar har en garanti, lägre aktieandel och därmed en lägre risk.

Uppdaterades:

För många företag är inköpsfunktionen av avgörande betydelse för lönsamheten. Vi kan idag se att svenska företags inköpsandel i för- hållande till omsättningen stadigt ökat och numera ligger över 50 %. Rätt fattade inköpsbeslut kan därför vara skillnaden mellan vinst eller förlust.

Uppdaterades:

Ett företag vill självklart optimera sina inköp och se till att man får rätt vara eller produkt till rätt pris. För att kunna nå den målsättningen skapar företaget rutiner för hur inköpen ska gå till.

Uppdaterades:

I inköpsfunktionens roll ligger det att bevaka sina leverantörer. Kan tyckas vara ett hårt ord men innebörden är helt enkelt att veta så mycket som möjligt om sina leverantörer. Även en bevakning över potentiellt nya leverantörer ska ske.

Uppdaterades:

Om ditt företag har en stor andel inköp i förhållande till omsättningen bör ni skriva en inköpsplan. Detta gäller även då företaget köper in komponenter, varor, insatsvaror etc. som har strategisk betydelse för företaget.

Uppdaterades:

I takt med att företag allt mer specialiserat sig och att företagens produkter till stor del består av delar från underleverantörer och/eller andra tillverkare, har inköpsfunktionens betydelse ökat markant. Inköpsfunktionen har idag en stor strategisk betydelse i många företag.

Uppdaterades:

Efter att du gjort avslut och fått ordern har det blivit dags att leverera eller utföra det du lovat. Det är du som ska kontrollera att allt görs eller levereras på det sätt som du lovat kunden, även om det inte är du som utför själva handlingen. Men allt börjar med ett tack.

Uppdaterades:

Att få ett avslut är naturligtvis det viktigaste i säljprocessen. Har du fört säljsamtalet på rätt sätt och att din produkt/tjänst svarar mot kundens behov, kommer kundens köpbeslut mer eller mindre automatiskt. Kanske inte direkt uttalat, men genom att kunden sänder ut köpsignaler som du måste lära dig tolka.

Du är nu inne i en fas där kunden aktiveras. Genom att t.ex. demonstrera en produkt, använda dig av olika säljhjälpmedel (broschyrer, ritningar etc.), skapar du förutsättning för att starta behovsanalysen. Den innebär att du tar reda på vilka behov, egenskaper, bedömningspunkter med mera som kunden tycker är viktigast, genom att ställa olika typer av frågor.