Uppdaterades:

Vi antar nu att du har en lista över företag som du ska kontakta. Där det har funnits möjlighet har du identifierat namn på både den som är be- slutsfattare och den eller de som kan påverka beslutet. Du har förberett dig väl och har en viss kännedom om företaget du ska ringa till, kunskap om och argument för din egen produkt/tjänst samt god kunskap om konkurrenterna och deras respektive produkt eller tjänst.

Uppdaterades:

Innan det är dags att ringa upp den potentielle kunden och be att få komma på ett säljbesök gäller det att förbereda sig inför säljsamtalet.

Uppdaterades:

Oavsett om ditt företag är etablerat på marknaden eller nystartat, gäller det att hitta nya kunder. Även om företaget har funnits i branschen en längre tid har kunderna en viss förmåga att på sikt försvinna.

Uppdaterades:

Att kunna sälja sin produkt eller tjänst är naturligtvis ett måste för ett företag. De flesta företag strävar hela tiden mot att kunna göra det på ett effektivare och bättre sätt.

Är du en av de hundratusentals småföretagare som inser att din marknad och ditt samhälle just nu förändras av digitalisering, men är osäker på hur du ska dra nytta av utvecklingen? Alexander Rehnborg jobbar med digital marknadsföring på Visma Spcs och delar med sig av fem konkreta tips på hur du kan förändra ditt företagande redan i dag.

Det borde vara lika självklart för företagaren att försäkra sitt företag som för privatpersonen att ha hemförsäkring och olycksfallsförsäkring. Men det är det inte. Hela 30% av de företag som klassas som ”småföretag” är oförsäkrade. Till viss del kan det handla om okunskap gällande vad man som småföretagare bör tänka på gällande försäkringen. Ett missförstånd är exempelvis att en företagsförsäkring bara försäkrar egendom.

Uppdaterades:

Telemarketing är ett brett begrepp som innefattar olika tjänster och avdelningar. Man kan dela in begreppet i två delar, inkommande (inbound) och utgående (outbound). Ett företag kan välja att outsourca en del eller hela telemarketing avdelningen.

När du startar din verksamhet är det viktigt att du ser efter vilket skyddsnät som behövs. Självklart skaffar du ett försäkringsskydd för ditt företag, det finns mycket som kan hända. Du får dock inte glömma bort dig själv. När du blir företagare gäller inte de kollektiva försäkringar som du förmodligen haft som anställd. Därför måste du också se om ditt personliga försäkringsskydd. 

Uppdaterades:

För att få en F-skattsedel och ett F-skattebevis ("körkort för företagare") måste du lämna in en Skatte- och avgiftsanmälan. I den lämnar du bl.a. uppgifter som ligger till grund för beräkningen av din preliminära skatt. 

Enskild Firma är den vanligaste och enklaste formen av företag. Skulle du vilja starta tillsammans med någon/några andra är Handelsbolag (HB) en bra form. Ett Aktiebolag (AB) bildas av en eller flera personer och kräver en insats, ett aktiekapital, på minst 50 000 kronor. För att ta tillvara medlemmars intressen finns möjligheten att starta en Ekonomisk Förening.  

Uppdaterades:

Som företagare gäller det att känna till en stor mängd lagar. Flera av lagarna har kommit till för att skydda konsumenter och är huvudsakligen tvingande, det vill säga att du som företagare minst måste uppfylla det som lagen kräver.