Uppdaterades:
Alla gör kalkyler. Du som privatperson gör en kalkyl över vad semester- resan kommer att kosta. Företag gör kalkyler över vad tillverkningen av en produkt kostar, vilken marginal som ska tas ut på en produkt, vilket timpris som ska offereras, om en investering är lönsam, kostnaden för ett projekt osv. Kalkyler görs både före och efter ett beslut.
Uppdaterades:
Beskriv din vision och dina mål
Beskriv din vision och dina mål som du vill uppnå om 1 - 5 år. Hur stort är före- taget då? Kommer du att ha anställda? Kommer företaget att vara verksamt över ett större geografiskt område etc.
Mål kan vara väldigt långsiktiga (strategiska) medan andra ska uppnås på relativt kort tid (operativa).
Om mål ska infrias på lite längre sikt är det viktigt att bryta ned dem i delmål. För företaget blir det lättare att se om man är på rätt väg och att "tidplanen" mot huvudmålet följs. Ett exempel på delmål kan vara en enskild produkts försäljningsvolym, ett annat delmål kan vara att få 100 nya kunder efter en reklamkampanj. Summan av alla delmål leder till att företagets övergripande mål nås.
Det är viktigt att målen är mätbara och realistiska. Är de inte mätbara kan företaget omöjligt veta om det är på rätt väg, eller hur långt på vägen mot målet man nått. Att fördela företagets resurser rätt blir också omöjligt.
Marknadsföring Mål
Uppdaterades:
När vi använder ordet marknaden är det oftast som ett samlande begrepp över ett visst branschområde. Livsmedelsmarknaden som exempel, är mycket stor och bred. Vad som ska räknas till livsmedelsmarknaden är många gånger diffust. Bonden, slakteriet, livsmedelsindustrin är självklara medan andra inte bör räknas in, t.ex. företaget som tillverkar gödning. Ibland är det lättare att tänka i dessa banor, råvaruproducent (bonden), livsmedelsindustri, livsmedelsgrossist, livsmedelsbutik.