För företag finns möjligheten att ta ut en dröjsmålsränta. Finns det ett avtal mellan säljaren och köparen när räkningen ska vara betald, har säljaren rätt att ta ut dröjsmålsränta efter den dagen. Finns det inget avtal om betalningsdag gäller att säljaren först efter 30 dagar efter att han skickat räkningen och meddelat att han kommer att ta ut dröjsmålsränta får göra just detta.
Lagregler om betalningar finns i lagen om betaltjänster. Av lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument framgår vem som har betalningsansvar för obehöriga uttag som sker om du exempelvis blir bestulen på ditt kontokort. Genom dessa lagar införlivades EU:s gemensamma regler om betaltjänster i Sverige. De började gälla den 1 augusti 2010.
Girobetalning - En girotjänst fungerar så att du skickar dina inbetalningskort och en betalningsorder till den girocentral (t.ex. privatgiro) som ditt konto är anslutet till och därifrån fördelas dina betalningsorder till respektive mottagare. En girobetalning anses enligt praxis fullgjord när pengarna bokförts på mottagarens konto. Normalt tar en betalning tre bankdagar, men du måste räkna med att det kan ta någon dag extra i samband med månadsskiften och storhelger. Om det inte finns täckning på kontot skickar de flesta banker tillbaka hela betalningsuppdraget.
De flesta betalningar eller överföringar av pengar som inte avser kontantbetalningar mellan säljare och köpare av en tjänst eller vara, sker med en bank som mellanhand. Framförallt utvecklingen på datasidan har öppnat nya möjligheter även för privatpersoner att sköta sina betalningar på ett rationellt sätt. De olika betaltjänsterna skiljer sig från kundens synpunkt åt framförallt vad gäller bekvämlighet, tillgänglighet, tidsåtgång och pris.