Företagsekonomi
Låt oss börja med ordet ekonomi. Det har sitt ursprung från grekiskan och betyder ungefär ”att hushålla med knappa resurser”. Företagsekonomi beskrivs därför vanligen i litteraturen som ”läran om hur ett företag, genom att effektivt utnyttja och hushålla med begränsade resurser, skapar ett värde som företaget kan få ersättning för”.
Det finns fler sätt att beskriva företagsekonomi på och här är ett exempel på detta. ”Företagsekonomi handlar om företagets drift och att det ligger till grund för företagsledningens beslut i olika frågor”.
Hur som helst är företagsekonomi ett mycket omfattande kunskapsområde och består av en mängd delområden som alla har betydelse för ett företags ekonomi. Vanliga ämnen som ingår i företagsekonomi är marknadsföring, försäljning, organisation, redovisning, produktionsstyrning, inköp, strategi, personaladministration, ekonomiska styrmedel, företagsvärdering med flera.
Det mesta som finns på expowera ingår naturligtvis i ämnet företagsekonomi. Vi har fått önskemål om att utveckla det lite mer efter den struktur som används då man läser ämnet ”företagsekonomi” på gymnasiet eller högskolan. Att lägga till en del kunskap om bakomliggande teorier och förhållanden. Som exempel på detta kan vi ta hur utbud och efterfrågan skapas och hur de påverkar varandra och skapar jämvikt, vad priselasticitet är, köpbeteende hos konsumenter, reklamens påverkan, olika marknadstyper, konkurrens, finansiell kontroll, organisationsformer. Vi ska göra vårt bästa och försöka förklara det på ett enkelt sätt.
Studerar du en grundkurs i företagsekonomi kan en förenklad innehållsförteckning (en struktur) se ut så här:
- Företaget som en del i samhället
(olika marknadssystem, olika intressenter, lagstiftning, juridiska former, kollektivavtal, spelregler) - Företagsekonomins grunder
(affärsidé, starta och driva, administrera, organisation, företagets ekonomi, marknaden, planera och kontrollera) - Företagets produktion av varor och tjänster
(kostnads- och intäktsanalys, resultatplanering, kalkylering, produktionsstyrning, varuhandel, tjänsteproduktion) - Företaget och marknaden
(marknadsföring, reklam, försäljning, marknadsplanering, marknadsundersökning, marknadslagstiftning, internationell marknadsföring, distribution) - Företagets inköp
(handel mellan företag, välja leverantör, relationer och nätverk) - Företagets redovisning och ekonomiska styrning
(redovisningssystem, bokföring, bokslut, betalningsströmmar, finansiell analys, nyckeltal) - Företagets ledning
(styrning, strategi och mål, informationssystem, organisation och personal, ledarskap)
Ibland brukar man kasta om ordningen på punkt tre och fyra, d.v.s. titta på marknaden innan man studerar företagets produktion av varor och tjänster.
Du hittar redan idag mycket av kunskapen som beskrivits i strukturen ovan på expowera. Inte i den ordningen men tittar du i innehållsförteckningen kommer du att finna det mesta.
Under denna huvudrubrik kommer vi alltså att utveckla vissa delar. Vi gör det inte efter en viss struktur utan du får själv kombinera det med den kunskap som finns beskrivet i övriga huvudområden.
Läs mer om:
Mikroekonomi och makroekonomi
Marknadsekonomi
Efterfrågan och utbud på varor och tjänster
Priselasticitet
Distribution, från producent till konsument
Extern och intern redovisning
Uppdaterades:
Vid analys av ett företags årsredovisning kan nyckeltalen EBIT, EBITA och EBITDA användas. Vilket som bör väljas beror främst på företagets verksamhet samt hur stora finansiella poster som företaget har. I denna guide beskrivs de olika nyckeltalen, hur de räknas ut samt när de används.
Uppdaterades:
För att styra ett företag krävs information. För att investera i ett företag, som exempelvis aktieägare, eller för att kunna utkräva skatt krävs också information. Men med tanke på syfte och tidsperspektiv skiljer man på intern respektive extern information. Företaget "redovisar" händelser som sker i företaget med att på olika sätt beskriva dessa för ledning respektive intressenter till företaget.
Uppdaterades:
Vår efterfrågan styr utbudet av varor och tjänster. Vill vi ha mobiltelefoner som kan ”allt” så tillverkas det sådana. Hade vår önskan bara varit att kunna ringa hade det enbart tillverkats sådana mobiltelefoner, ingen hade köpt något annat. Men vårt handlande består av val. Och vad vi konsumerar beror på hur vi fördelar de pengar vi har till förfogande.
Uppdaterades:
Vi ekonomer pratar ibland om mikroekonomi och makroekonomi. Det är ett sätt att dela upp det ekonomiska området för att göra det mer hanterbart ur beskrivningssynpunkt. När det gäller att driva företag och hur vi som enskilda konsumenter beter oss vid våra inköp så ingår det i mikroekonomi. Pratar vi konsumentprisindex KPI, inflation, valutakurser och bruttonationalprodukt BNP handlar det om makroekonomi.