Försäljning
Uppdaterades:
Ett av företagets viktigaste ägodelar är dess kundregister (en del av marknadsdatabasen). Att arbeta med företagets befintliga kunder är basen för verksamheten. Kundregistret med namn, adress, kontaktperson m.m. är numera en väl integrerad del i det vi brukar kalla marknadsstödssystemet. Så från och med nu glömmer vi kundregistret som bara en adressbok, utan talar om kundinformationen som helhet i det marknadsstödssystem som alla företag behöver för att vara effektiva.
En förhandling är uppdelad i olika faser. Den första är det som har med förberedelsen inför själva förhandlingen att göra, den andra är då parterna träffas och sätter igång förhandlingen, den tredje är då varje part argumenterar för sina synpunkter, den fjärde innebär ett givande och tagande d.v.s. ett kompromissande och den femte fasen är överenskommelsen (avtalet - ordern).
Innan nästan alla affärsöverenskommelser (avtal) har det förekommit någon form av förhandling. Ditt företag har kanske lämnat en offert vilken legat till grund för en sådan. I detta avsnitt beskriver vi huvuddragen i hur en förhandling mellan ett säljande och ett köpande företag går till och där produkten eller tjänsten inte är allt för komplex.
Uppdaterades:
Uppdaterades:
Det är viktig att ha kunskap om den marknad som företaget säljer på. Ju mer kunskap, desto lättare att sätta rätt pris på produkten eller tjänsten. Viktiga att veta är hur utbudet och efterfrågan ser ut på marknaden, vilka konkurrenter som finns och de alternativ kunderna erbjuds samt omvärldsfaktorer som påverkar.