Uppdaterades:

Flygbolag har rätt att neka flygpassagerare att gå ombord på grund av överbokning. Men du har alltid rätt till assistans och service från flygbolaget om du nekas ombordstigning. EU:s regler ger dig även rätt till ekonomisk ersättning.

Om din flygning omfattas av EU:s regler har du alltid rätt till assistans och service från flygbolaget när du drabbas av ett inställt flyg. Du kan även ha rätt till ekonomisk ersättning.

När ditt flyg är försenat har du rätt till hjälp och stöd av flygbolaget. Här kan du läsa mer om vad du har rätt till och när du kan få ekonomisk kompensation. Du kan också läsa om vad som räknas som en försening enligt EU:s regler.

Som flygpassagerare har du många rättigheter tack vare Sveriges och EU:s lagstiftning. Men du har också ett ansvar och det finns flera saker som du är skyldig att följa.

Du har rätt till viss information från flygbolaget när du bokar din resa. Du ska bland annat få information om vilket flygbolag som gör flygningen och vilken ersättning du har rätt till om flygningen ställs in eller blir försenad.

Om flygbolaget eller researrangören går i konkurs kan det vara svårt att få tillbaka dina pengar om du har köpt en vanlig reguljärbiljett. Om du däremot flyger som en del i en paket- eller charterresa kan du få tillbaka pengar via resegarantin.

Läs noga igenom flygbolagets information om ombokning och avbokning innan du köper flygbiljett. Avtalsvillkoren bestämmer vilken möjlighet du har att avboka eller omboka flygbiljetten.

Det första du ska göra är att kontrollera det företag som du tänker resa med. Stora och kända företag är en sak, men det finns många mindre som kan vara riktigt bra eller riktigt dåliga. Att reseföretag, från stora till små, går i konkurs är det många som fått erfara. Lägg därför lite tid på att forska lite kring den researrangör du tänker välja. Ett enkelt sätt att börja på är att använda Internet. Från att studera företagets webbplats till att ta reda på vilka omdömen företaget fått av andra resenärer.

Skall du bygga ett nytt hus (eller bygga till) krävs det mycket pengar till olika utgifter för detta. Det är inte bara själva huset som kostar, utan tomten, anslutningar av vatten, avlopp och el, markbearbetning, grund till huset o.s.v. Till detta kommer avgifter för pantbrev, lagfart, expeditionsavgift till inskrivningsmyndigheten. Och ovanpå detta ska ju huset ”fyllas”…

Ibland händer det att hantverkstjänster, reparationsarbeten och liknande försenas, inte blir riktigt gjorda eller att det uppstår något annat oförutsett problem. Vad som gäller då står i konsumenttjänstlagen.

Om du och hantverkaren kommit överens om ett pris får det inte ändras förutom om du fått ett ungefärligt pris. Om hantverkaren under arbetets gång tycker att fler saker behöver åtgärdas är han eller hon skyldig att kontakta dig.

När du anlitar en hantverkare eller entreprenör för att få en tjänst utförd så har du ett lagstadgat konsumentskydd genom konsumenttjänstlagen. Ett skriftligt avtal förhindrar missförstånd och det blir lättare för dig att få rätt om du är missnöjd och gör en reklamation.

Om du anlitar en hantverkare har du ett lagstadgat skydd enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär att du som konsument kan kräva att hantverkaren utför arbetet på ett fackmässigt sätt och med omsorg.

När du ska bygga om eller renovera hemma kan du behöva anlita en hantverkare till hjälp. Det finns gott om hantverkare – både bra och dåliga. Därför är det viktigt begära in referenser om den hantverkare du funderar på att anlita. Du ska aldrig betala för något i förskott eller för något som inte är fackmässigt gjort.