Ett obehörigt uttag är när någon annan än du själv, utan din tillåtelse, har tagit ut pengar med ditt kort eller använt det som för att betala med. Frågan är då om du själv är betalningsansvarig eller om du kan bli ersatt för det obehöriga uttaget?

Ett obehörigt uttag är när någon annan än du själv, utan din tillåtelse, har tagit ut pengar med ditt kort eller använt det för att betala med.

Betal- och kreditkort är kontokort som har det gemensamt att när du betalar med kortet handlar du på kredit. Skillnaden är att med betalkort så läggs allt på en faktura, som du betalar när kreditperioden är slut, medan när du betalar med kreditkort så dras pengarna från ett skuldkonto som löper med ränta. Idag är många kontokort en blandning mellan betal- och kreditkort.

Ett bankkort eller debetkort är en typ av kontokort som ges ut av en bank. Använder du kortet vid ett köp eller uttag i bankomat dras pengar från ditt konto. Bankkorten är oftast knutna till VISA eller Mastercard. Det finns även enklare bankkort som är knutna till Maestro eller VISA Electron.

Kontokort är ett kort med ditt namn och kortnummer präglat på kortet. Du kan använda kortet för att betala varor och tjänster på inköpsställen som accepterar kortet som betalningsmedel.

Kontokort är ett samlingsnamn på kort som fungerar som betalningsmedel. Kontokorten delas in i debetkort, betalkort och kreditkort.

Om borgenären får rätt av Kronofogden eller i domstol får du en betalningsanmärkning. Det innebär att din underlåtelse att betala blir antecknad i de register som används vid kreditupplysning.

Borgenären har rätt att få ersättning av dig för de kostnader denne har i samband med indrivning, inkasso samt förfarande hos Kronofogden och domstol.

Om man missar att betala en räkning blir skulden större. Dessutom riskerar man att hamna i kronofogdens register. Och då kan det bli svårt att få banklån, hyreskontrakt, telefonabonnemang och liknande.

För företag finns möjligheten att ta ut en dröjsmålsränta. Finns det ett avtal mellan säljaren och köparen när räkningen ska vara betald, har säljaren rätt att ta ut dröjsmålsränta efter den dagen. Finns det inget avtal om betalningsdag gäller att säljaren först efter 30 dagar efter att han skickat räkningen och meddelat att han kommer att ta ut dröjsmålsränta får göra just detta.

Lagregler om betalningar finns i lagen om betaltjänster. Av lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument framgår vem som har betalningsansvar för obehöriga uttag som sker om du exempelvis blir bestulen på ditt kontokort. Genom dessa lagar införlivades EU:s gemensamma regler om betaltjänster i Sverige. De började gälla den 1 augusti 2010.

Girobetalning - En girotjänst fungerar så att du skickar dina inbetalningskort och en betalningsorder till den girocentral (t.ex. privatgiro) som ditt konto är anslutet till och därifrån fördelas dina betalningsorder till respektive mottagare. En girobetalning anses enligt praxis fullgjord när pengarna bokförts på mottagarens konto. Normalt tar en betalning tre bankdagar, men du måste räkna med att det kan ta någon dag extra i samband med månadsskiften och storhelger. Om det inte finns täckning på kontot skickar de flesta banker tillbaka hela betalningsuppdraget.

Via bankernas Internettjänster kan du själv betala räkningar via plus- och bankgirot, göra lånebetalningar och överföringar mellan konton. En förutsättning för att betalningen ska genomföras är att det finns täckning på kontot.

Med autogiro kan du på ett smidigt sätt göra återkommande betalningar till en och samma betalningsmottagare. Rätt belopp dras automatiskt från ditt konto och du slipper hålla reda på räkningar och förfallodagar och riskerar inte att få påminnelseavgifter.

När du lämnat en betalningsorder till banken och sedan kommer på att du exempelvis angett fel kontonummer, är det inte säkert att du kan återkalla betalningen.

De flesta betalningar eller överföringar av pengar som inte avser kontantbetalningar mellan säljare och köpare av en tjänst eller vara, sker med en bank som mellanhand. Framförallt utvecklingen på datasidan har öppnat nya möjligheter även för privatpersoner att sköta sina betalningar på ett rationellt sätt. De olika betaltjänsterna skiljer sig från kundens synpunkt åt framförallt vad gäller bekvämlighet, tillgänglighet, tidsåtgång och pris.