De flesta betalningar eller överföringar av pengar som inte avser kontantbetalningar mellan säljare och köpare av en tjänst eller vara, sker med en bank som mellanhand. Framförallt utvecklingen på datasidan har öppnat nya möjligheter även för privatpersoner att sköta sina betalningar på ett rationellt sätt. De olika betaltjänsterna skiljer sig från kundens synpunkt åt framförallt vad gäller bekvämlighet, tillgänglighet, tidsåtgång och pris.

Har du fått en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt? Betala inte. Betala bara för varor och tjänster du uttryckligen har beställt. Om du krävs på betalning trots att du inte har gjort en beställning finns det några riktlinjer att följa.

När du handlar på auktion är det bra att komma ihåg att dina bud är bindande och att begagnade varor säljs i befintligt skick.

Begagnade varor kan du till exempel köpa i en butik, på auktion eller på Internet. Var noga med att kontrollera om du köper av ett företag eller en privatperson.

Köper du något av en privatperson gäller andra regler än om du köper av en handlare. Vid ett privatköp har du inte samma skydd som när du handlar i en affär.

REA

Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris. Ord som väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. Därför ska de användas med försiktighet.

Att reklamera innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan och att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Men se till att klaga på rätt sätt.

Vänta inte för länge med att använda ett presentkort eller tillgodokvitto. Det kan bli värdelöst, till exempel om affären går i konkurs.

Om du vill byta det du har köpt, men affären inte har något som du vill ha, kan du få ett tillgodokvitto. Vänta inte för länge med att använda det! Det kan blir värdelöst, till exempel om affären byter ägare.

Du har alltid rätt att få ett kvitto när du handlar. Kvittot är ditt bevis på vad du har köpt, när du har köpt det och för vilket pris. Genom att spara kvitto blir det lättare för dig att använda dina konsumenträttigheter.

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.

Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.

En del affärer som inte tillämpar öppet köp kan i stället erbjuda dig bytesrätt. Det innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället.

När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

När du köper en vara eller tjänst finns det mycket att tänka på. Att handla en vara i en affär styrs av vissa regler medan att handla av en privatperson, ett så kallat privatköp, styrs av andra regler. Ibland ångrar man sitt köp eller behöver byta något som inte passade - då är det viktigt att köpkvittot är sparat.

Individuellt pensionssparande är ett pensionssparande där du kan välja att spara i en bank, ett värdepappersbolag eller i ett utländskt värdepappersföretag med filial i Sverige. Sparandet kan du till exempel placera på ett bankkonto, i värdepappersfonder eller i enskilda aktier.

Under senare år har det blivit allt vanligare med investeringsbedrägerier utförda av mycket skickliga s.k. investeringsrådgivare, ofta med internationell anknytning. Dessa bedrägerier utförs ibland med hjälp av mycket påkostade broschyrer, fantasifulla produktnamn och fiktiva resultat.

Du kan ha rätt till skadestånd om du har fått vårdslös rådgivning som orsakat dig en ekonomisk skada. Om du anser att din rådgivare har agerat felaktigt ska du så snart som möjligt vända dig till rådgivaren och reklamera.